Ongeveer een halfjaar geleden kwam ik via een video op YouTube toevallig bij de hardloopgame Zombies, Run! Een app die je als hardloper in een wereld zet waar zombies aan de macht zijn. Als een van de weinige overlevenden zit er maar één ding op: hardlopen! Gestuurd door voice commands ren je zo hard en zo ver als mogelijk om voorraden te verzamelen waarmee je thuisbasis wordt versterkt. Gevolg? De hardloopbeleving ligt op z'n kop.
Storylined running
Het verhaal begint in een helikopter (of liever gezegd: bij de voordeur) waar je samen met teamgenoten Sam Yao (hoofd communicatie) en Maxine Myers (dokter) wordt overvallen door zombies. Het is aan jou om de wereld van de ondergang te redden. Tijdens het rennen wordt er via de headphones een verhaal verteld en krijg je aanwijzingen als: ‘Over 500 meter ontvang je een medipack’ of ‘hou dit tempo 30 seconden vast en krijg een bijl’. Met de voorraden die je verzamelt door hard te lopen, kan je de virtuele thuisbasis uitbouwen. In totaal zijn er 13 missies met elk ongeveer 10 delen. Ter verduidelijking: bij de eerste missie is 5 km ongeveer 5 delen, waarna de intensiteit (en als het goed is de fitheid van de loper) steeds verder oploopt. Het verhaal neemt je mee in de overlevingstocht bij een zombie-uitbraak. Op het moment van schrijven ben ik helaas nog ver verwijderd van de eindbaas.
Voice commands
De voice commands spelen bij Zombies, Run! een belangrijke rol. Niet alleen wordt er via de headphones een verhaal verteld (in fragmenten van 30 seconden), er worden ook directe aanwijzingen gegeven. ‘Over een kilometer zie je een ziekenhuis, hier vind je een medipack en antibiotica.’ Of: ‘zet de komende 30 seconden een tandje bij om een extra verband en wapens te krijgen.’ Tussen de fragmenten door is het mogelijk om muziek te luisteren. Daarnaast hoor je Sam Yao wanneer er een groep zombies nadert. Op dat moment gaat er steeds sneller een pieper af die je alleen door (je raadt het al..) harder te lopen weer kwijt kan raken.
Businessmodel
De sterke rol van de virtuele wereld vraagt om een eigen businessmodel. De basis van het concept ligt bij het verhaal (de missies) en als deze voltooid zijn is er geen reden meer om de app te gebruiken. Daarom rekent de ontwikkelaar een eenmalige vergoeding voor de aanschaf met een standaardpakket aan missies en daarnaast is er een 'seizoenskaart' waarmee je het hele jaar van nieuwe missies wordt verzien. Missies zijn in de toekomst ook los aan te schaffen, zij het tegen een relatief hogere prijs. De ontwikkeling van het project zelf is voor een groot gedeelte op crowdfundingwijze met Kickstarter tot stand gekomen. Maar liefst $73,000 werd door de crowd gefinancierd.
Verwatering tussen virtualiteit en realiteit
Terug naar de wisselwerking tussen virtualiteit en realiteit, een trend waar Gijsbregt Brouwer eerder al dieper op inging. Door het uitbouwen van de virtuele thuisbasis te koppelen aan het hardlopen in de realiteit, wordt de hardloopbeleving compleet op z'n kop gegooid. Bewust zet ik hier de virtuele thuisbasis voor het hardlopen in de realiteit, omdat je besluit te gaan hardlopen om die thuisbasis te versterken en niet het hardlopen als basis neemt met als bijkomstigheid dat de thuisbasis wordt uitgebouwd. Als hardloper krijg je de intrinsieke motivatie om die volgende stap in het verhaal te willen doorlopen en die thuisbasis uit te bouwen. Net als op de bank bij een 'echte' game. Uitgeput maar voldaan kom je thuis waarna je eigenlijk zo snel mogelijk weer op pad wil gaan. Hardlopen om de wereld te redden.
Gamification
Tegenwoordig is het een veelgebruikt woord in de marketingwereld: Gamification. Het gebruik van spelelementen om de gebruiker te motiveren of beter gezegd te beïnvloeden. Bij iedereen bekend zijn de badges van Foursquare die je (onder bepaalde voorwaarde) belonen wanneer je ergens incheckt. De vertaalslag naar commercieel relevante beloningen is snel gemaakt. Zombies, Run! brengt gamification naar een volgend niveau. Goede games nemen de speler voor even mee naar een andere wereld, een wereld waarin zij de held zijn. Handelingen uit de realiteit worden direct relevant in de virtuele wereld. Het speelveld is niet langer de televisie, het speelveld is de omgeving. Urban Sports. En dat is maar goed ook, want..
Jongeren sporten te weinig
De kranten en tijdschriften staan er vol mee, de toename van kinderen die te vaak en te lang achter de spelcomputer doorbrengen. Maar waarom zouden ze naar buiten gaan om hard te lopen als er geen intrinsieke of extrinsieke motivator is? Individueel hardlopen wordt doorgaans ervaren als saai, vermoeiend en niet uitdagend (eigen ervaring). Zombies, Run! draait dit compleet om. Hardlopen in de realiteit wordt een beleving waarbij de basis wordt gevormd door de uitdaging jezelf (in de realiteit) tot het maximale in te zetten om in de virtuele wereld een held te zijn. Iets wat iedere jongere wil. En daarmee is Zombies, Run! een rolmodel voor de toekomst waarin het motiveren van jongeren met apps als Zombies, Run! een makkie wordt. De sportparticipatie zal in 2028 boven de 80% liggen, de jongeren van nu zijn immers de oudere sporters van de toekomst.
Zombies, Run!.com
Zombies, Run! App Store