Wel of geen shirtsponsoring voor de NBA?

De NBA positioneert zich al jaren als een wereldwijd merk en nu is de vraag gerezen of ze ruimte op de shirts sponsors mogen gaan aanbieden. In de aankomende bestuursvergadering staat de discussie op de agenda. Vergelijkbaar met de discussie rondom FC Barcelona en Unicef is het een afweging tussen gevoel (mentale drempel) en commerciele belangen. Logische vraag die daarom rijst is: Wat brengt het op?

Onderzoek, afgelopen jaar uitgevoerd door Horizon Media, toont aan dat het centrale logo in het midden van het shirt 3,5 procent van het TV scherm inneemt en daarmee een waarde vertegenwoordigt van $31,2 miljoen. De studie focust zich echter alleen op live-uitzendingen en laat zichtbaarheid in samenvattingen, nieuwsshows en online buiten beschouwing.

“Jersey ads are one of the last pieces of inventory that club marketers haven’t been able to sell, and for a local sponsor they could be a real boon, since it would give them exposure with a team at home and away.”

Dat de mentale drempel groot is ondervindt een van de belangrijkste stakeholders, Adidas. Zij zijn (buiten de warming up) niet zichtbaar op het shirt. Met de ervaring uit het voetbal is Adidas achter de schermen een belangrijke gesprekspartner volgens Sal LaRocca, NBA executive vice president of global merchandising.

“ The good news is that Adidas has a lot of experience with this from their football (soccer) business. We continue to talk internally about the best way to approach the market, determining whether having sponsored logos on jerseys would be incremental or just a diversion of money that would go somewhere else. We’re trying to balance a lot of constituencies.”

De NBA is één laatste grote Amerikaanse sportcompetitie die worstelt met de mentale kwestie. Met de toenemende commerciële belangen lijkt het een kwestie van tijd totdat de overstap wordt gemaakt. In april de definitieve uitslag.

Gijsbregt Brouwer: 

"De lockout van vorig jaar had als oorzaak dat veel clubs geen zwarte cijfers schreven. De nieuwe afspraken tussen clubs en spelers in de NBA levert de club wel iets meer geld op, maar nog niet genoeg om over de hele breedte financieel gezonde clubs te garanderen. Dus gaat de NBA op zoek naar "nieuw" geld. Shirtsponsoring is een no-brainer. De vraag is of een collectieve afspraak te verkiezen is boven elke club het recht te geven zijn eigen sponsor te zoeken, zoals in het Europese voetbal gebeurt. Het laatste past minder in het league model van de Amerikanen, maar lijkt mij meer geld op te leveren."