De dynamiek van het Olympisch Plan zijn we zelf

Met een katterig gevoel wordt dit jaar het congres van Olympisch Vuur gehouden. Kort nadat een onderzoek van het Mulier Instituut aantoonde dat de publieke steun voor de olympische ambities afneemt, schreef het NRC Handelsblad ook nog eens dat er te weinig gebeurt. Er is nieuwe dynamiek nodig, en daarom is er 16 maart een bijeenkomst tijdens de Amsterdam Swim Cup.

Of al die negatief gestemde artikelen over het Olympisch Plan nu wel of niet waar zijn, maakt mij niet zo veel uit. In het afgelopen jaar heb ik er in ieder geval minder belangstelling voor gekregen, omdat het kapot is vergaderd. Er wordt aan een realiteit gewerkt, die buiten de vergaderkamer niet bestaat. Voor mij is er geen peptalk die daaraan iets kan doen. Ik wil alleen maar dat de lol en de creativiteit terugkeren, en daarmee de dynamiek.

Niet het binnenhalen van de Spelen zelf interesseert me namelijk, maar de creativiteit en langetermijnvisies om dat te bereiken. Dat dit mogelijk is, bleek in 2008 in Rotterdam tijdens de tentoonstelling ‘NL28 Olympisch Vuur’, waar specialisten uit allerlei verschillende vakgebieden elkaar vonden in een fantastische sfeer van samenwerking en nieuwe ideeën. Prominente sprekers uit de wereld van sport, architectuur, wetenschap en infrastructuur stuwden elkaar tijdens een groot debat zo op, dat de verlate minister Van der Hoeven het meteen opmerkte bij binnenkomst. “Volgens mij heb ik iets heel bijzonders gemist.”

Het is inmiddels 2012 en ook ik mis nu dat bijzondere gevoel: de urgentie, de wil, de dynamiek en de creativiteit om iets nieuws met ons land te doen – mede met behulp van het Olympisch Plan. Het is niet spannend meer, maar een eeuwigdurende kerkdienst. De Olympische Spelen zijn het beloofde land geworden voor onze verlichte toekomst. Daar wil ik niet aan meedoen, want dat is niet reëel. Als sporthistoricus weet ik veel te veel van de geschiedenis van de Olympische Spelen om mezelf zo voor de gek te houden.

Duizenden werelden
Buiten die vergaderrealiteit is toch het nodige gebeurd, waardoor ik positief blijf over het Olympisch Plan. Als beheerder van de LinkedIn-groep Olympisch Plan 2028 heb ik gezien hoe binnen enkele jaren duizenden mensen zich hebben gemeld op dit sociale mediaplatform – zonder enige reclame of werving. Het gebeurde gewoon, omdat ze interesse hebben in de olympische ambities. Die mensen komen uit de sport, het zakenleven, de overheid of de wetenschap en vertegenwoordigen daarmee duizenden verschillende werelden. Er bestaat momenteel geen groter platform voor het Olympisch Plan dan deze LinkedIn-groep. Zelfs in deze moeilijke dagen melden zich steeds weer nieuwe leden aan.

Het gaat mij niet om de aantallen, maar om de mogelijkheden, die alleen nog veel te weinig worden benut. Heel positief waren de LinkedIn-bijeenkomsten in Haarlem (2010) en Amsterdam (2011), waar de honderden aanwezigen over van alles en nog wat spraken. Volgende week vrijdag, op 16 maart, gebeurt dit opnieuw bij de Amsterdam Swim Cup, maar dan wel met een ander idee dan de eerste twee keren: er moet een brug komen tussen het Olympisch Plan, de evenementenkalender en de duizenden leden van de LinkedIn-groep. En we gaan niet in vergaderruimtes zitten, maar bij een wedstrijd. Hierdoor moet die nieuwe dynamiek ontstaan, juist op het moment dat het allemaal even niet zo lekker loopt.

Het basisidee is heel simpel: er zijn duizenden LinkedIn-leden met interesse voor sport. Er zijn door heel het land sportevenementen met behoefte aan vrijwilligers en bezoekers. Tot slot is er een Nationale Evenementenkalender van Olympisch Vuur, maar eigenlijk leven we allemaal langs elkaar heen. Sterker: die Evenementenkalender is al ruim een maand niet meer bijgewerkt, want er wordt op 7 maart nog steeds reclame gemaakt voor een korfbalwedstrijd van 5 februari… Jammer voor al die sportevenementen, jammer voor de Evenementenkalender en jammer voor het Olympisch Plan, dus waarom brengen we ze niet bij elkaar?

Speciale tribune
Daarom heeft de Amsterdam Swim Cup het initiatief genomen voor een bijeenkomst tijdens de wedstrijden van 16 maart, speciaal voor de leden van deze LinkedIn-groep. De studenten van leeronderneming Trequartista-NHTV helpen hierbij en als beheerder sluit ook ik me aan in de hoop dat andere sportevenementen dit voorbeeld overnemen.

Op 16 maart kunnen de LinkedIn-leden voor slechts vijftien euro plaatsnemen op een speciale tribune om de wedstrijden te volgen – samen met tientallen sporters die komende zomer naar de Olympische Spelen gaan! Heel bijzonder, want hoe vaak krijg je de kans om deze topsporters te ontmoeten? Ook krijgen de bezoekers een klein buffet en een borrel aangeboden en worden ze ontvangen door Henk Stokhof, regisseur Olympische Ambitie van de gemeente Amsterdam. Als je meer wilt weten, moet je kijken kun je hier alles vinden.

Misschien helpt het allemaal niet om de Olympische Spelen naar Nederland te houden, maar we houden er in ieder geval een leuke dag aan over en leren ook nog eens nieuwe mensen kennen. Vergaderen en naar een congres gaan kan altijd nog. Daarnaast heeft de Amsterdam Swim Cup meer mensen op de tribunes, wat een sfeervol plaatje oplevert op bij Studio Sport. Tot slot hopen we zo het bestaan van de Nationale Evenementenkalender onder een groter publiek bekend te maken, wat voor Olympisch Vuur weer van belang is.

Wat ik vooral wil is dat vanaf nu ook andere sportevenementen het podium van de LinkedIn-groep gebruiken om bezoekers en vrijwilligers te werven. Daarvoor is mijn toestemming als beheerder absoluut niet nodig, want die groep is van iedereen die zich erbij aangesloten heeft.

Kortom: maak mij overbodig als beheerder! Verzin als sportevenement zelf iets om via de LinkedIn-groep bekendheid te geven aan je eigen evenement, en zorg zo voor een nieuwe betrokkenheid en een nieuwe impuls. Vergader er niet over, maar ga aan het werk – in Brabant, Groningen of in de Randstad. De mogelijkheden zijn er, dus benut ze ook.

Goh, toch een peptalk