Met de opkomst van apps, tweede schermen en sociale netwerken zijn er vandaag de dag voldoende toegangspunten om relevante informatie te krijgen over wedstrijden. De wedstrijddata zijn altijd interessant en relevant voor de sportgek die er mee is opgegroeid, alles van het spel af weet en dagelijks bezig is met zijn favoriete club. Voor de nieuwkomers en minder fanatieke sportliefhebbers is het soms lastig om de data te begrijpen. Richard Ayers van Manchester City sprak tijdens South by Southwest Interactive over een nieuwe vorm van data aan de sportliefhebber leveren: datatainment.
Niet hoe, maar waarom
Het leveren van data en het visualiseren van data is fantastisch voor de sportbeleving, maar dat is niet genoeg. De data moet de sportliefhebber betrekken en begeleiden bij het spel. Het is daarbij niet de de bedoeling om actie-voor-actie een verdieping te brengen maar meer (middels de data) uit te leggen waarom iets gebeurd. (foto is klikbaar)
Hierbij kijken ze nadrukkelijk naar de games-industrie om de sportliefhebber als het ware door het spel heen te begeleiden. De opkomst van het internet en mobiel speelt daarin volgens Ayers een belangrijke rol. Waar televisie iedereen hetzelfde voorschotelde en de gebruiker zich moest aanpassen kan via internet en mobiel voor een meer persoonlijke aanpak worden gekozen.
In toekomst zal de site en de app features bevatten die de liefhebber beter doet begrijpen waarom iets gebeurd. Bijvoorbeeld niet alleen dat bij Manchester City Balotelli weer heeft gescoord, maar dat het gebeurde doordat hij sneller was dan zijn directe tegenstander in een sprintduel.
Jan van Halst en Eredivisie Live Sidekick
Mooi Nederlands voorbeeld hiervan is Jan van Halst met Piero, hierin laat hij wekelijks zien hoe bepaalde situaties tot stand komen, maar ook hoe ze voorkomen hadden kunnen worden. Het zorgt ervoor dat de kijker op een andere manier naar bepaalde situaties gaat kijken, gaat analyseren en het uiteindelijk ook beter gaat begrijpen. Daarmee is het doel van de data voor de sportliefhebber (het verbeteren van de beleving) bereikt.