Hoe social media de WWE uit het slop trok

Het afgelopen jaar is de World Wrestling Entertainment (WWE) een sterk social tv merk geworden. In een lastig te communiceren sport (waar het lijkt alsof agressie de kroon spant) hebben social media ervoor gezorgd dat de gezamenlijke passie de kijkcijfers weer in een stijgende lijn hebben gebracht. Fans zijn gepassioneerder dan ooit te voren en dat is terug te zien op Twitter, Facebook en de branded website waar de wedstrijden (gevechten) worden besproken en de fans de interactie kunnen aangaan met de worstelaars. De WWE won in 2011 zes (!) Mashable Awards waaronder Digital Company of the Year. De populariteit blijft maar stijgen en om dat te ondersteunen lanceerde ze een nieuwe website. Lost Remote sprak met de Senior Vice President Digital Operation en dat leverde een aantal interessante inzichten op.

Hoe social media de TV uitzendingen heeft veranderd
Fans van de WWE zijn enorm gepassioneerd en de passie delen ze graag op social media. Om dat aan te moedigen en bij elkaar te brengen tonen ze bij de opkomst altijd de Twitternaam van de worstelaar en Dolph Ziggler draagt bijvoorbeeld een outfit met zijn hashtag #heelziggler op de achterkant. Ook de presentator in de ring roept fans op om mee te praten via Twitter, Facebook en WWE.com waar voor, tijdens en na de wedstrijd exclusieve backstage video's interviews te vinden zijn. Zo vertellen ze het verhaal rondom de wedstrijd en de fans zijn gewend geraakt aan de innovatieve manieren om de verhalen rondom de wedstrijden te volgen.

Het social media team
Met ruim 57 miljoen fans op Facebook en 20 miljoen volgers op Twitter zou je denken dat er een enorm team achter moet zitten, maar we hebben niet echt een 'social media team'. Iedereen binnen de WWE draagt bij aan de social media strategie, elk met hun eigen expertise. Zo zijn de WWE Superstars 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar om in te springen op de laatste ontwikkelingen en binnen onze TV crew wordt afgestemd hoe de content het best op social media kan worden afgestemd.

De nieuwe website brengt 5 nieuwe features
– Uitgebreide profielen van de Superstars en Divas met de biografie, het laatste nieuws, merchandise, social media, foto's en video's.
– Videobibliotheek met alle hoogtepunten en speciale playlists. – Overzicht met klassieke worstelaars en de hoogtepunten in hun carrière. Wedstrijden waar jaren later nog steeds over gepraat wordt
– De Superstar Chatter brengt bij alle spelers de laatste tweets en de mogelijkheid om direct te reagren.
– Onder alle berichten, verslagen, foto's, video's, vooruitblikken en terugblikken kunnen de fans gemakkelijk reageren. Hier worden de discussies opgestookt.

De rol van de nieuwe website
Voor de fans eindigt de ervaring niet als de wedstrijd of de TV uitzending afgelopen is, ook daarna zijn ze bezig met de WWE. Om dat te ondersteunen biedt de website real-time interactiviteit om de fans op elk moment van de dag van de laatste informatie te voorzien. Afgelopen zaterdag werd de nieuwe website (zonder persbericht) gelanceerd en binnen een aantal uur was #newwwecom trending topic op Twitter. Een mooi statement van enthousiasme en passie door de fans.