Er wordt op sportnext veel geschreven over innovatie binnen de sportwereld. En dan niet alleen over de ondersteuning van technologie maar ook over het aanpassen van de competitiestructuur en het gebruik van sociale media. Hoe ziet de Wedstrijd van de Toekomst er uit door de ogen van de fans? En welke aanpassingen bevorderen niet alleen de beleving voor de fans maar ook de rechtvaardigheid van het spel? Onder het motto: “zonder wrijving geen glans” wil de Wedstrijd van de Toekomst, het effect van de aanpassingen en toevoegingen laten zien op de beleving en rechtvaardigheid van het spel.
Spanning en rechtvaardigheid
Belangrijkste pijlers voor de Wedstrijd van de Toekomst zijn spanning en rechtvaardigheid. Hoe bouw en hou je de spanning rondom de wedstrijd maximaal? Denk aan brengen van het laatste nieuws rondom het team, persoonlijke inzichten van de spelers via social media maar ook servicegericht de lengte van wachtrijen en beschikbaarheid van food and beverages. Zou je het publiek niet bij het spel moeten betrekken (bijvoorbeeld door de trainer van advies te voorzien) en wordt het spel niet veel spannender als je in de verlenging elke 10 minuten een speler weghaalt?
Naast spanning moeten aanpassingen in de spelregels en toevoegingen van technologie het gevoel van rechtvaardigheid versterken. Natuurlijk is de komst van de hawk-eye noodzakelijk, maar waarom geven we bij drie gele kaarten geen penalty? Bevorderen van de rechtvaardigheid en aantrekkelijkheid van het spel staat centraal.
De mogelijkheden op een rij
Spelers Twitteren in de rust
3 gele kaarten een penalty
Oortjes bij de aanvoerder
Chips om alle spelers te volgen
In de verlenging elke 10 minuten een speler eraf
4e man met beelden en bevoegdheid
Planning
Het zijn slechts voorbeelden van de mogelijkheden en het initiatief zit nog in de startende fase. Trequartista-NHTV heeft het voortouw genomen en legt de ideeën voor aan een klankbord groep van sportmarketeers als Bob van Oosterhout en Frank van den Wall-Bake. De realisatie partijen coaches, spelers, media en bedrijfsleven zullen verbonden moeten worden om het concept ook echt tot leven te laten komen en ideeën zijn daarom altijd welkom. Datum, locatie en wie tegen wie is nog onbekend, de planning is 2013.