De sportfoto die Instagram groot maakte

Het zal niemand ontgaan zijn dat Instagram deze week gekocht is door Facebook voor het enorme bedrag van één miljard dollar. En zoals bij ieder succes was ook Instagram afhankelijk van de gebruikers. Maar er was één gebruiker uit de sportwereld die Instagram eigenhandig naar het gouden tijdperk leidde door een wereldberoemde foto van één van de bekendste personen uit de sport te plaatsen. Met de foto gaven ze (zonder dat we het toen nog wisten) het startsein voor een bijzondere campagne. De foto met het gouden randje kwam van: Nike.

Met de foto opende Nike niet alleen een Instagram account, maar ze waren ook gelijk op Twitter. Dat veroorzaakte enorm veel rumoer onder sportmarketeers. Het gevoel heerste dat er (zo vlak voor de jaarwisseling) iets moois in de lucht hing. Dat gevoel klopte, want de tweede foto volgde al snel en lanceerde 'make it count'. Nu de campagne een naam had gekregen, kon het speculeren onder sportmarketeers en sportliefhebbers beginnen. Allemaal door die ene tweet, met die ene foto.

In de maanden daarna volgde nog vele extravagante foto's en natuurlijk werd ook de FuelBand als eerste op Instagram in beeld gebracht. Daarnaast kwam Nike met beelden van Nike+ Training & Basketball en meest recentelijk met de nieuwe NFL Jerseys.

Het zijn veel besproken marketingcampagnes en Instagram brengt ze in beeld. Nike is daarmee één van de grondleggers voor het succes van Instragram.