Ruim 10 miljoen Nederlanders zijn actief met social media. Het grote bereik en het gratis en interactieve karakter maken van social media een niet meer weg te denken communicatievorm. Het (succesvol) gebruik van social media door sportverenigingen blijft echter achter. Volgende week verschijnt het Handboek Social media voor sportverenigingen, dat met name bestuurders en pr- en communicatiefunctionarissen wegwijs moet maken met de ‘nieuwe’ vorm van communicatie.
Dit handboek is opgebouwd uit twee delen:
De Voorbereiding is het eerste deel, waarin de theorie en de voorbereidende stappen worden behandeld. Onderwerpen zoals ‘wat en wie wil de club bereiken met social media?’ en ‘hoe verhoudt deze nieuwe communicatie zich tot de bestaande communicatie?’ passeren de revue.
In Aan de slag, het tweede gedeelte, wordt praktisch uitgelegd hoe sportverenigingen social media kunnen inzetten. Vele tips en voorbeelden maken concreet hoe verenigingen via social media het contact met hun achterban kunnen versterken en vergroten.
Social media kunnen sportverenigingen helpen met het bereiken van vele doelen, zoals het werven van vrijwilligers, het versterken van het sponsornetwerk en het reduceren van communicatiekosten. Bovenal kunnen social media het bereik en de clubbinding vergroten. In het boek komen de vijf platforms aan bod die sportverenigingen op dit moment de meest concrete mogelijkheden bieden: Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter en YouTube.
Zoals je bij het onderwerp mag verwachten, is aan het handboek een Facebook-pagina gekoppeld: Clubbereik. Hier verzamelen de auteur van het handboek en sportverenigingen onder meer leuke en goede voorbeelden van het inzetten van social media voor sportverenigingen.
Meer informatie over het handboek. Social Media-handboek voor Sportverenigingen