Cashless betalen meer dan een trend

Nadat ik bijna een jaar geleden al mocht proeven van het cashless betalen is het lange tijd stil geweest. Toch heeft de ontwikkeling van het systeem niet stil gestaan en in Duitsland ondervinden ze daar, onder andere bij het Rhein Energie Stadion van 1.FC Koln, nu de voordelen van. De belangrijke inzichten van een middag in het uitverkochte Rheine Energie Stadion, met pasje en bratwurst, maar zonder briefgeld en lange wachtrijen.

Trendexperts
Het trendplatform Second Sight publiceerde eind vorig jaar een vooruitzicht van de trends voor 2012 en cashless betalen was een belangrijke trend. In Nederland wordt het nog maar mondjesmaat ingezet, Rabobank experimenteert ermee bij een aantal hockeyverenigingen. In Duitsland is Payment Solutions inmiddels 6 jaar actief en neemt het cashless betalen bij een aantal grote stadions (waaronder het grootste stadion, dat van Borussia Dortmund) voor hun rekening. Het betekent dat cash geld wordt vervangen door een persoonlijke pas (met chip). De voordelen liggen voor de hand, de belangrijkste vier:

  • Snellere afhandeling dus kortere wachtrijen
  • Gemak van één pasje tegenover een portemonnee vol met geld
  • Hogere uitgave door mindere associatie met geld
  • Nauwelijks meer fraude en diefstal

Samen levert dit de exploitant van het stadion tot 30% meer omzet op.

Stand-Alone
In de praktijk werkt het als volgt: In en rondom het stadion wordt alles (met uitzondering van het uitvak) met een pas betaald. De pas is zowel online (via de website) als bij het stadion (via een promoter of informatiepunt) te verkrijgen en is met briefgeld op te laden. Verder is de pas voorzien van een persoonlijke code en werkt (net als alle devices binnen het systeem) stand-alone. Dit heeft als groot voordeel dat mocht het systeem uitvallen elk device blijft functioneren. Wanneer het systeem weer online komt wordt de laatste informatie gesynchroniseerd. In de toekomst wordt er naar geheel online gewerkt, maar stadions en evenementen terreinen zijn nog niet zover.

Voor het opladen van de pas is er bewust gekozen voor mankrachten (promoters) in plaats van automaten. De promoters zijn flexibel in te zetten, kunnen opvallend worden aangekleed, zorgen voor persoonlijk contact en zijn goedkoper dan het aanschaffen en onderhouden van een automaat. De promoters zijn verplicht om na het opladen van 3000 euro terug te keren naar het controlepunt waar het geld wordt afgegeven bij een kluis. In de afgelopen vier jaar zijn er slechts twee overvallen geweest en bij ongelijkheden is de promoter verantwoordelijk om het verschil te vergoeden.

Investering
De investering is voor rekening van (in dit geval) Payment Solutions. Zij financieren voor een groot gedeelte (met steun van de bank) de aanschaf van het systeem en ontvangen een percentage van de (stijging van de) omzet, die wordt bepaald na een nulmeting van de huidige omzet in het stadion of bij een evenement. De invoering in Duitsland heeft een maximale stijging van 30 procent op de omzet opgeleverd.

Toegang tot de fan
De kaart is een waardevolle informatiebron voor marketeers. Doordat de kaart alle aankopen registreert bevat het informatie over het aankoopgedrag van de fans. Niet alleen aantallen en locatie, maar ook voorkeuren en patronen. Zo kan je naast het afstemmen van de dienstverlening (en de voorraad), ook specifieke pakketten samenstellen waar de fans en de beheerder voordeel uit kunnen halen. Overigens is ook hier de kaart stand alone: dus het gaat alleen om gezamenlijke data. De data zijn uiteraard te koppelen aan andere bronnen zoals clubcard gegevens.

Conclusie – Toekomst in Nederland
Belangrijk om de conclusie mee te starten is dat de Duitse fan het cashless betalen heeft geaccepteerd. Ze hebben de knop omgezet, zien de voordelen. Doordat het op vele plaatsen (inmiddels tien stadions) gewoongoed is, weten velen ondertussen niet beter. Het cashless betalen heeft ook in Nederland zeker de toekomst, de vraag is alleen nog in welke vorm. Of het werken met promoters ook in Nederland (met betrekking tot diefstal) te gebruiken is valt nog te bezien, maar aan de voorkant zijn de voordelen direct zichtbaar. Het is daarom voor beheerders van een accommodatie vooral afhankelijk van de dekking voor de investering en voor de gebruiker vooral van het aantal plaatsen waar cashless kan worden betaald. Het middagje cashless betalen in een uitverkocht Rheine Energie Stadion laat zien dat het ook voor Nederland de toekomst is en daarmee krijgen de trendexperts van het platform Second Sight wellicht dit jaar nog gelijk.