De KNVB heeft vorige week het jaarlijkse Fanonderzoek gepubliceerd met daarin de resultaten van het onderzoek onder ruim 40.000 geregistreerde seizoen- en clubkaarthouders. Het brengt een aantal interessante inzichten. Zo vindt 84 procent de Eredivisie een aantrekkelijke competitie, is de kaartverkoop via online wederom toegenomen, zijn de wachtrijen in de rust nog steeds te lang, wordt de clubwebsite steeds minder populair en zou 50 procent wel aanbiedingen van de club willen ontvangen via social media. Hoe, wat, waar en wanneer beleven de fans de Eredivisie?
Het rapport opent positief: “87% van de fans vindt de Eredivisie een spannende competitie.” Ondanks dat de Eredivisie kwalitatief gezien achterblijft zijn de fans positief over de aantrekkelijkheid en de spanning van de competitie. Het overgrote deel van de fans vindt de sfeer in de stadions goed, maar zouden wel graag ondersteuning krijgen in het organiseren van sfeeracties. Om de sfeer te vergroten zou er iets gedaan moeten worden met staanplaatsen, met name de capactiteit zou omhoog moeten. De lange wachtrijen in de rust blijven een bron van ergernis, fans kiezen ervoor om tijdens de rust geen eten en drinken te kopen.
Zie ook: Cashless betalen meer dan een trend
Hoewel de clubs steeds meer actie ondernemen om de maatschappelijke betrokkenheid te tonen is het opvallend dat de helft van de fans niet precies weet welke maatschappelijke activiteiten de club onderneemt. Deze groep is in vergelijking met vorig seizoen zelfs iets groter geworden.
De stijging van het aantal losse toegangskaarten dat via internet wordt besteld is ook dit jaar weer gestegen. De afgelopen twee jaar steeg het percentage dat online werd besteld van 35% naar 43%. Over mobiel wordt in het rapport niet gesproken. De fanshop blijft het populairst voor de aanschaf van merchandise.
Op het gebied van media wordt de top vijf ingenomen door de officiële website (80%), gevolgd door televisie (59%), NOS.nl (51%), Teletekst (51%) en VI.nl (41%). De populariteit van de clubwebsite neemt steeds verder af. Deze zou een stuk vlotter, aantrekkelijker en informatiever kunnen. Ook blijft de vindbaarheid van onderwerpen en de aandacht voor jeugd en dameselftallen een manco. Op het gebied van social media is de algemene trend doorgezet dat Hyves steeds minder populair wordt. Facebook gebruik is onder de Eredivise fans verdubbelt en maar liefst 83% wil graag informatie ontvangen via sociale media. Ook Twitter is gestegen, 24% maakt gebruik van Twitter tegenover 13% vorig jaar. Opvallend is dat meer dan de helft (51%) graag aanbiedingen van de club via social media wil ontvangen.
De fans willen communiceren met een trainer, een speler of zelfs de materiaalman, niet met “de club” Feyenoord, Roda JC of FC Volendam. En ze willen aangesproken worden met hun voornaam, niet als ‘geachte klant’. Hoe persoonlijker hoe beter!
Ondanks de opkomst van mobiel en de gebrekkige bereikbaarheid in het stadion staat er in het rapport niets over het onderwerp en actiefpunten vermeld. Gijsbregt Brouwer besteedde er op sportnext eerder al aandacht aan en ook in de vorige editie lichtte hij dat als volgt toe.
Al sinds 2004 kunnen honkbalfans van de San Francisco Giants gratis gebruik maken van draadloos internet in het stadion. Dat moeten we fans in Nederland ook aanbieden. Bij alle ontwikkelingen is het belangrijk meer focus te leggen op de wensen van en mogelijkheden voor de fans. Het succes van alle organisaties, dus ook van voetbalclubs, wordt in de toekomst bepaald door de mate waarin ze oprecht geïnteresseerd zijn in het optimaliseren van de beleving van hun doelgroep.
Het rapport schetst een zonnig beeld. De fans zijn tevreden, komen naar het stadion en zowel de sfeer als de sportiviteit is goed. Toch wordt de opkomst van mobiel in het rapport totaal genegeerd. De prognose is dat mobiel gewoon internet binnen een aantal jaar zal overstijgen, maar er wordt geen onderzoek gedaan naar de behoefte van de fans om hier optimaal op in te spelen. Bijvoorbeeld voor het parkeren, merchandising en kopen van food en beverages.
Bron: KNVB Expertise Openbaar