Iedereen een stukje succes

Als mijn trainingsmaatje aan komt gelopen in de verte, valt meteen zijn mooie nieuwe jack op. Hoe dichterbij hij komt, hoe enthousiaster we worden, want we zien het logo van de Spelen van Londen erop gedrukt. Het is een stoer maar simpel jack, gemaakt van licht waterdicht materiaal. Vooral opvallend is het grote logo van Londen midden op de borst. Trots draait hij een rondje. “Wat betaal je nou voor zoiets?” Zijn antwoord -75 pond- doet ons even tussen de tanden fluiten, maar we zijn het unaniem eens: zo’n stoer jack van DE Spelen, is de prijs dubbel en dwars waard.

Dit moet haast wel zijn waar Sportmarketing om draait. Dat jasje kan qua productie niet meer dan 10 euro hebben gekost. Qua uitstraling, zonder het logo, is het maximaal 50 euro waard. Maar dat magische logo, van de Olympische Spelen, maakt het meteen dubbel zo waardevol.

Hoe maak je iets zo gewild, zo uniek, dat iedereen erbij wilt horen en er zelfs grof voor wilt betalen? Het is een vraagstuk waar Team Parastars, het eerste commerciële team voor gehandicapte topsporters, dagelijks mee worstelt. Gehandicaptensport is nou nog niet bepaald een begrip met een sexy imago. Maar als je ziet wat wij als teamleden ervoor doen en laten, wat een spierbundels wij verbergen onder onze kleding en hoe ver we voorop lopen in materiaal gebruik en technieken voor onze protheses en rolstoelen: ik garandeer dat u het fascinerend zou vinden er meer over te weten.

Wij willen geen gouden bergen op onze bankrekeningen: wij willen graag zoveel mogelijk fans, zoveel mogelijk oranjegevoel voor gehandicapten(top)sport. Misschien kunnen we nog wat leren van de marketing rondom de Spelen: iedereen heeft het gevoel deel uit te maken van de Olympische Spelen door het kopen van zo’n jasje. Of een mok. Of beter nog: er live bij zijn als Usain Bolt een wereldrecord loopt. Al moet je er duizenden euro’s voor neertellen, zijn succes is dan ook een beetje jouw succes.

Als Team moeten we dus uitstralen dat we aan de ene kant unieke prestaties neerzetten, en aan de andere kant dat we bereikbaar zijn en iedereen een stukje van ons succes mag hebben. Een super leuke uitdaging. Op 2 september is mijn verspring finale op de Paralympics en ik ben van plan te gaan schitteren: do you wanna piece of me?

Marije Smits, Team Parastars