De opkomst van mobiel in de sport is niet meer te stoppen en daarom stond het SPORTNEXT Diner met de uitreiking van de Sport App Awards helemaal in het teken van connecten: Hoe maak je als sportorganisatie verbinding met je fans en daarmee met je klanten? Dat sport apps zich daar uitstekend voor lenen bewees een avond vol inspiratie en appspiratie.
De warming-up
De avond begon met een Steve Jobs-achtige presentatie van de mystery guest Tony Pardo van het Londense Mobile Roadie. Met een hands-on demonstratie liep hij door internationale apps zoals die van Christiano Ronaldo, Bayer 04 Leverkusen en de Mavericks. Het draaide daarbij om meer dan alleen informatie bieden, de kracht ligt bij de interactie. Bijvoorbeeld met QR-codes, badges en leaderboards.
Voor Arko van Brakel een mooi moment om het podium te betreden. Zijn presentatie zat vol metaforen voor het gebruik van online en sport apps. De volgende quote van Edward de Bono liep als een rode draad door de avond.
The biggest problem of the world is not climate change or overpopulation. The biggest problem is poor thinking.
"Oude denken in nieuwe media is zoiets als faxen via Facebook." Aldus @arkovb tijdens leuk verhaal op #sportnext event.
— Anton-Jan Thijssen (@ajthijssen) april 16, 2012
Het draait bij het gebruik van technologie (en bij de ontwikkeling van apps) om doelgerichtheid. Heb je als bedrijf een helder doel voor ogen en heeft de app daadwerkelijk toegevoegde waarde? Technologie is niet het doel, maar een middel, een middel om in verbinding te komen met de klant. De aanwezige jury-leden Gonny van der Zwaag van iPhoneclub en Dimitry Vleugel van AndroidWorld (die gedurende de avond regelmatig om een kritische mening werd gevraagd) knikte instemmend. Volg de 5i's van Inhoud, Intentie, Interactie, Inspiratie en uiteindelijk Impact om er zeker van te zijn dat de app toegevoegde waarde te levert.
Tijd voor tromgeroffel
Toen was het moment aangebroken waar de genomineerden al weken naartoe leefde, de uitreiking van de Sport App Awards. In de categorieën Actief Sporten en Events voerde hardloopapps de boventoon en langzaam maakte geroezemoes plaats voor tromgeroffel.. Looptijden.nl werd gekozen als winnaar in de categorie Actief Sporten en TCS Amsterdam Marathon won verrassend als deelnemer met een wildcard in de categorie Events. Dat de blijdschap groot was laten de onderstaande video's goed zien. De jury-leden vonden beide apps in de eigen categorie een goed voorbeeld van het leveren van toegevoegde waarde en lichtte dat als volgt toe.
In de categorie second screen was er een opvallende genomineerde. Het was de webapp van Nu op Eurosport. Het is een fenomeen wat we wellicht vaker gaan zien, met de HTML 5 versie (goed voorbeeld is ook de Sidekick van Eredivisie Live) is het tweede scherm voor meerdere devices beschikbaar en zo sluit je niemand buiten. Het mocht voor Nu op Eurosport helaas niet baten, de iPad app van Rabo Cycling ging er met de prijs vandoor.
#Rabo Cycling won gisteravond de #Sportnext App Award in 'onze' categorie Second Screen. Van harte gefeliciteerd! #nuopeurosport
— Eurosport Benelux (@EurosportNLBE) april 17, 2012
Na een heerlijk diner was het tijd voor de twee laatste categorieën: Sportnieuws en Teams/ Leagues/ Clubs. Titelverdediger in de categorie Sportnieuws, Hockey.nl, was ook dit jaar genomineerd en zag dat als een kroon op de vernieuwingen die ze het afgelopen jaar hebben doorgevoerd. De vernieuwingen en succesvolle lancering van de Android app zorgde ervoor dat Hockey.nl de titel zelfs succesvol verdedigde. Naast de blijdschap deden ze een oproep, wat die oproep was zie je in de onderstaande video. Tot slot was Eredivisie Live de winnaar in de categorie Teams/ Leagues / Clubs en zij beloofde de aanwezig al volop bezig te zijn met het smeedde van plannen voor volgend jaar.
App on!
Het was zoals gezegd een avond vol inspiratie en appspiratie. Over het stellen van heldere doelen en het gebruik van technologie als middel. Volg de 5 i's om er als ontwikkelaar zeker van te zijn een app met toegevoegde waarde te leveren, want sport apps zullen in de toekomst met de opkomst van mobiel alleen nog maar belangrijker worden. We kijken er naar uit om ook dit jaar weer de leukste en beste apps te behandelen op SPORTNEXT en volgend jaar natuurlijk bij een nieuwe editie van de Sport App Awards. Tot die tijd: App on!