Voetbalfans gebruiken allerlei apps om de beleving rondom een wedstrijd te delen met foto's, video's en tussenstanden via Twitter en Facebook, maar na het fluitsignaal en de derde helft verdwijnt de wedstrijd in de vergetelheid. Daar is nu wat op gevonden: met Smoovz kan je (op basis van je locatie en het tijdstip) inchecken, tussenstanden en situaties doorgeven en foto's en video's delen. Zo word je veldreporter van je eigen voetbalvereniging.
Het nieuwe NOS langs de lijn
Smoovz speelt zich af langs het veld, bij de supporters. Via de app kan je in-checken op de wedstrijd, de eindstand voorspellen, video's insturen en tussenstanden doorgeven. Zo vormt zich achter iedere wedstrijd een tijdlijn. Door zoveel mogelijk te delen word je veldreporter van je eigen vereniging.
Real-time vs Recap
Enerzijds legt Smoovz daarmee de nadruk op het real-time element, met het doorgeven van doelpunten, gele kaarten en wissels. Als supporter kan je daarmee ook bijhouden wat er op de andere velden gebeurd. Anderzijds legt Smoovz de nadruk op de samenvatting van de wedstrijd (en het seizoen) door op de website de verhaallijn achter de wedstrijd zichtbaar te maken. Om de eindstanden te verifiëren kopen ze de wedstrijdschema's en eindstanden.
Pilotfase
Tot aan het einde van dit voetbalseizoen is Smoovz nog in pilotfase en werkt daarom alleen nog bij amateurclubs in Gelderland. Ook in de toekomst is de app (vanwege uitzendrechten) specifiek te gebruiken bij amateurclubs en werkt daarom dus niet bij wedstrijden van professionele teams.
SMOOVZ is juist voor amateurvoetbal. Daar waar er meerdere beperkingen zijn in internetbereik en uitzendrechten bij het professioneel voetbal, kunnen we juist de nieuwe technologie op een toegankelijke manier toepassen in het amateurvoetbal. Martijn Zomers - CEO SportMoves / SoccerMoves
Investering en de toekomst
Voor de bouw van de app en de marketing in aanloop naar en tijdens de pilotfase zijn ze afhankelijk geweest van een investeerder. Partners kunnen in de toekomst met branding in de app aanwezig zijn. Bij het begin van 't volgende voetbalseizoen is de planning om het concept uit te rollen in heel Nederland. Kijk dus niet gek op als je volgend seizoen iemand langs de lijn foto's of video's ziet maken.
Er zijn meerdere verdienmodellen mogelijk en afhankelijk van de feedback en het gebruik van de app, gaan we deze verdienmodellen aan het eind van het jaar geleidelijk aan introduceren. We willen eerst leren en dan gericht aanbieden met meerwaarde voor gebruikers. - Martijn Zomers