In 1896 konde de Olympische Spelen (destijds in Athene) voor het eerst gevolgd worden via de kranten en in 1936 (destijds in Berlijn) voor het eerst via de radio. Tokyo had in 1964 de primeur dat de Spelen voor het eerst via de TV gevolgd konden worden en in 1996 (waar anders dan in de Verenigde Staten, Atlanta) voor het eerste via Internet. In 2012 zijn we toe aan de volgende stap, social media, en de Olympic Athletes Hub is daar het perfecte voorbeeld van. We staan aan de start van een interessante periode waarin (mobiel) internet de media consumptie gaat domineren en de verwachting is dat mobiel internet het internetgebruik via de desktop in 2014 zal gaan overstijgen. Tot nu toe is het aantal kijkers via de TV altijd gestegen, maar zal dat aankomende zomer al anders zijn? De opkomst van social media uitgedrukt in cijfers, aankleed met een sportieve infographic.
In 2008 maakte 100 miljoen mensen gebruik van Facebook en in vier jaar tijd is dat ruim verachtvoudigd naar 845 miljoen. Het aantal Twitteraccounts is van 6 miljoen in 2008 gestegen naar 140 miljoen in 2012. Het mag met recht de eerste social games genoemd worden, want meer dan 1000 atleten zijn verwerkt in de Olympic Athletes Hub om de fans een persoonlijk kijkje achter de scherm te geven.
Het meest prestigieuze sportevenement ter wereld, de Olympische Spelen, van TV tot Twitter.
Met dank aan: Joey Koetsier
Bron: Mashable