Vanaf heden zijn alle Facebook-pagina’s automatisch overgestapt naar de nieuwe Facebook Timeline-layout. Bij de tijdlijn-indeling is er één element wat er direct uitspringt bij het bezoeken van een pagina: de omslagfoto. Bekende buitenlandse sportmerken en sportclubs maken dankbaar gebruik van deze feature en zetten de meest gelikte foto’s online. Maar hoe zit het met de Nederlandse sportclubs? Hier volgt een selectie van de 20 meest bijzondere Facebook omslagfoto’s.
Bij een voetbalclub draait het niet alleen om de spelers en het team, maar ook om de beveiliging, de supporters, de catering, het kantoor en nog veel meer! SC Veendam maakt dit op een wel hele bijzondere wijze kenbaar.
Waarschijnlijk een van de fraaiste omslagfoto's op Facebook. Niet alleen wordt het team en de coach nadrukkelijk naar voren gebracht, maar met de Sint-Jan op de achtergrond wordt ook de stad meegenomen in de foto.
FC Twente probeert haar Facebook-pagina zo recent mogelijk te houden. Slechts een uur na het behaalde kampioenschap van Jong FC Twente, was de omslagfoto al aangepast.
Ook PSV verandert wekelijks de omslagfoto naar de laatste gespeelde wedstrijd, zoals hieronder ook te zien is.
Vacansoleil - DCM Pro Cycling Team
Bij een wielrenploeg draait het volgens Vacanoleil - DCM Pro Cycling Team niet alleen om de kopman, maar om het gehele team.
De andere Nederlandse Wielerploeg, Team Rabobank, kiest voor het bekende 'treintje' als omslag.
Het kampioenschap was hét grootste moment van Ajax in het afgelopen jaar. De club staat er daarom ook maar al te graag bij stil op Facebook. Zal deze foto na woensdag weer vervangen worden?
IJshockeyclub Ruijters Eaters Geleen volgt de Amsterdamse voetbalclub. Ook zij gebruiken het kampioenschap als omslagfoto.
Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV)
Mensen enthousiasmeren voor de NKBV zal vast lukken met deze prachtige landschapfoto als omslag.
Een fotocollage van meerdere foto's hebben we nog niet eerder op een Facebook-pagina voorbij zien komen. De Larensche Mixed Hockey Club heeft meerdere foto's fraai verwerkt in de omslag.
Niet de club of het team, maar juist de achterban staat centraal bij de superboeren op Facebook.
De Rotterdamse Heren Hockeyclub staan op artistieke wijze stil bij de slogan van de club: "samen sterk".
Doordat iedere schaatser in een andere pose staat, is de omslagfoto van de Control Schaatsploeg niet een 'dertien uit een dozijn' foto.
Hetzelfde gaat op voor HockeyNL, waar alle neuzen zich niet richting de camera bevinden.
Bewust of niet, de Zevenheuvelenloop wist alles perfect in één omslagfoto te verwerken: de naam, winnaar en sponsor komen allen duidelijk naar voren.
De vierde periodetitel ging naar de ploeg uit Brabant en dat laten ze ook graag op hun pagina zien. Wie het kleine niet eert..
De Amsterdam Marathon gebruikt het meest unieke gedeelte van het parcour als coverfoto: het Olympisch Stadion.
Koninklijk Nederlands Korfbalverbond (KNKV)
De finale in Ahoy vormt ook op Facebook hét decor voor het korfballen.
De Atletiekunie gooit het over een andere boeg en heeft gekozen voor een zeer bijzondere afbeelding: het startschot.
ABN Amro World Tennis Tournament
Net als de KNKV wordt ook de toernooipagina van het ABN Amro World Tennis Tournament vormgegeven door een coverage van de finale. Simpel, maar fraai gedaan.