Snowciety lanceert sociale wintersport-app

Terwijl de meeste sportliefhebbers uitkijken naar de sportzomer heeft Snowciety een app voor wintersportliefhebbers gelanceerd. Snowciety, een app van Nederlandse bodem, houdt statistieken bij over snelheid, afstand en duur (zowel op de piste als in de skilift), die je vervolgens kunt vergelijken met vrienden of familie en kan delen via sociale netwerken. Daarnaast bevat de app de mogelijkheid om de locatie van je vrienden op een kaart te zien, waardoor je elkaar niet langer kwijtraakt in het wintersportgebied.

 

Waarom nu? 

De eerste vraag die bij de lancering van een wintersport-app opkomt is 'waarom juist nu'? Snowciety wilde met de Dutchweek in Val Thorens (Frankrijk) in het vooruitzicht, niet te lang wachten met het uitbrengen van de applicatie. Ze vinden het zonde om nog meer tijd in het doorontwikkelen van de app te steken, als de studenten in principe ook als 'testpanel' kunnen fungeren. Daarnaast begint na volgende week het winterseizoen op het zuidelijk halfrond, een doelgroep dat volgens Snowciety niet door de vingers mag worden gezien.

Toegankelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid en eenvoud staan centraal in de app. Zo is er gekozen voor grote knoppen en veel 'swipe'-navigatie, omdat dit op de pistes makkelijker te bedienen is. Tevens zetten de app-makers vooral in op de koppeling met social media. Waar alternatieven als Runkeeper veelal focussen op het tracken en 'terugkijken' van prestaties, is het bij Snowciety mogelijk om een sporter live te volgen en vrienden direct aan te moedigen. Verder interessant zijn de kaarten die in de app gebruikt worden: geen google maps kaarten, maar door Snowciety zelf ontwikkelde winterkaarten. Aan de hand van satellietbeelden, de zon en schaduwen zijn deze kaarten ontworpen, waarbij hoogtelijnen, pistes en liften allemaal vermeld staan. Als laatste is er een 'locate friends'-feature ingebouwd, die er voor moet zorgen dat wintersporters elkaar niet langer meer kwijtraken in het skigebied. 

Verdienmodel

De app is zelf gefinancierd door de makers en moet onder andere terugverdiend worden door het aantal downloads. Hoewel de app momenteel nog gratis in de appstore te vinden is, zal deze eind mei voor een prijs van €0,79 beschikbaar zijn. Met deze lage prijs gokt Snowciety waarschijnlijk op een grote afnemersgroep en veel downloads. Er is verder al gekeken naar eventuele partnerships met bedrijven uit de wintersportbranche, maar hier wordt pas vanaf het volgende seizoen bij stilgestaan. 

Conclusie

De Snowciety-app heeft wintersportliefhebbers genoeg te bieden en zal met name door zijn gedetailleerde kaarten en GPS-locate-functie waarschijnlijk goed in aarde vallen bij de doelgroep. Hoewel de app pas net uitgebracht is, ziet hij er compleet uit en lijken alle functies goed te werken. Enige minpuntje tot nu toe is het verplicht inloggen via Facebook: zonder een Facebook-account zal de applicatie niet werken.

Snowciety is tenslotte finalist voor de finale van de The Next Web Startup Rally. Ze nemen hieraan deel met de onderstaande pitch: