In de jaren negentig wordt Jerry Maguire (sportmanager) uitgedaagd om te laten zien waar het grote geld in de sport zit. Ontslagen en verlaten door zijn vriendin begint hij voor zichzelf en moet zijn enige overgebleven cliënt ervan overtuigen om onder zijn management te blijven. Het SMO Summit Show me the money verplaatste zich in de schoenen van de sportmanager en vroeg zich af: Waar zit het grote geld in de sport? Daarbij werden een drietal trends als leidraad genomen: Hoe voeg je een extra dimensie en belevenis toe aan een sportproduct, biedt de Freeconomy kansen voor sportondernemers en welke kansen biedt de veranderende media?
De mobiele revolutie is het Wilde Westen, sla je paaltje en ga het terrein verkennen – Durk Jan de Bruin
Johan Cruijff
De film Jerry Maguire dateert van 1996 en daarom was er gekozen voor dagvoorzitter Ad van Liempt die onder andere als eindredacteur bij de NOS ten tijde van het WK en EK Voetbal in staat is om het verleden, het heden en de toekomst met elkaar kan verbinden. Hij trapte dan ook af met de grondlegger van de professionalisering binnen de sport en tevens de eerste sporter met een zaakwaarnemer, de jarige Johan Cruijff. Daarin ging hij dieper in op de eerste strijd tussen de club en sponsor Puma.
Dit was slechts het begin. De sportwereld is door de opkomst van internet en mobiel altijd in beweging. Als oprichter van onder andere Startpagina.nl is Durk Jan dan ook van mening dat sportmanagers uitermate flexibel moeten zijn. Niet alleen omdat de technologie dat vraagt, maar juist omdat de consument (sportliefhebber) dat verwacht. Wie succesvol wil zijn moet de massa kunnen inspireren/bereiken, een lange adem hebben, op het juiste moment commercialiseren en vervolgens blijven innoveren. Stilstand is achteruitgang.
Gouden formule van de kick
De sportconsument is meer en meer opzoek naar een beleving, een kick, een ervaring die bijblijft. Juist in de wereld van sport ontdekte Susanne Pïet, als psycholoog en marketingoeroe, de motiverende werking van die kick. Daarin is het van belang om steeds nieuwe uitdagingen te stellen en grenzen te blijven verleggen.
In de paneldiscussie die volgde met Durk Jan de Bruin, Susanne Pïet, Bert Lavrijsen, Paul Kienstra en Guus van der Meer kwam goed naar voren dat in teamverband vaak wordt gezocht naar de mindere kwaliteiten om deze vervolgens te gaan verbeteren. Terwijl het benadrukken van goede kwaliteiten juist het beste resultaat naar voren brengt. Helaas kon door het ontbreken van Reinout Oerlemans geen uitgebreide aandacht worden besteed aan de door studenten bedachte tv-formats.
In het tweede deel van het programma deelde 25 sport-ondernemers 'aan de keukentafel' de persoonlijke visie en ervaring over ondernemerschap binnen de sport. Op eigen wijze en vanuit uiteenlopende segmenten binnen de sport stonden ze in voorgaande jaren voor dezelfde uitdaging als Jerry Maguire in 1996. Iedere Café Consultant had daarbij een eigen verhaal over de kansen, valkuilen en de veranderende sportconsument anno 2012.
Zo ook bij Wilco Nijland die bij Bossabal (een combinatie van volleybal, voetbal of gymnastiek op trampolines en springkussens) strategische keuzes moet maken. Recentelijk kregen ze een aanvraag van Nickelodeon maar besloten deze af te slaan. De doelgroep was eerder al bereikt met items op Z@ppSport en het Jeugdjournaal, een overkill zou het imago geen goed doen.
Tot slot werd het SMO Summit traditioneel afgesloten met de uitreiking van de MOS Award voor de Meest Onderscheidende Student den deze kwam op naam van Bart Alst.
Waar zit het grote geld in de sport?
De kritische maar passievolle sportconsument van vandaag de dag laat zich niet langer leiden door organisaties of media. Hij creëert zijn eigen communities, bepaalt zelf waar, wanneer en met wie hij sport consumeert en het is aan organisaties om daar op een innovatieve manier op in te springen. In het wilde westen van de mobiele revolutie is de meest succesvolle organisatie de organisatie die zorgt voor die extra kick. Daar zit het grote geld in de sport.