In het artikel Cashless betalen meer dan een trend, schrijft Wijnand over zijn bezoek aan een wedstrijd van FC Köln – Werder Bremen. Hij schrijft daarin o.a. over payments solution AG, het bedrijf wat het cashless betalen in het stadion van FC Köln exploiteert via hun merk JUST PAY. Payment solution AG, is in 2005 begonnen om de door Philips, nu NXP, ontwikkelde NFC technologie om te zetten naar praktische en makkelijk toepasbare betaaltechnologie in stadions en bij evenementen. Voorwaarden welke zij zich zelf toen hebben gesteld waren:
Bij de introductie van het cashless betaalsysteem van payment solution in 2006 bleek al snel dat alleen betaalfunctionaliteiten niet genoeg waren.
Loyalty en CRM
Ook adequate managementinformatie en waar gewenst, koppeling met loyalty en CRM bleken belangrijke facetten van cashless betalen te zijn. Daarnaast kon de door Skidata ontwikkelde toegangstechnologie (daarover meer in een ander artikel over cashless betalen) ook simpel gecombineerd worden met de betaalfunctionaliteit van payment solution. De combinatie was voor het bedrijf de doorbraak in Duitsland en ver daarbuiten. Inmiddels heeft het bedrijf een schat aan ervaringen opgedaan en zijn zij specialist op het gebied van cashless betalen als het gaat om grote aantallen in een korte tijd. Vandaar ook dat hun technologie en ontwikkelingen vaak de basis vormen van betaaltechnologie in stadions en evenementen, waaronder de verschillende stadions waar de EK Voetbal 2012 gehouden wordt. De nieuwe Duitse Kampioen Borussia Dortmund gebruikt ook de technologie van payment solution in hun stadion. Hier gaat het om gemiddeld 75.000 fans die voor, tijdens en na de wedstrijd hun drankje en hapje halen en betalen!
Online en offline
Een belangrijk facet van de payment solution technologie is dat zij niet afhankelijk zijn van een online verbinding. Het systeem werkt weliswaar ook of als online, maar kan offline ook goed functioneren. Vooral dit laatste is belangrijk. Inmiddels weten wij dat er grote problemen kunnen ontstaan als internet uitvalt en vooral nu dat deze gekoppeld is met de providers van mobiele communicatie. Het uitvallen van het Vodafone netwerk ligt nog vers in ons geheugen en wie kent niet iemand die er door getroffen is. Miljoenen mensen zijn onbereikbaar geweest en hadden diezelfde mensen ook geen toegang tot het internet via hun mobieltje. Kort daarvoor had KPN hetzelfde probleem. Stel je toch voor dat je je mobieltje nodig had om te betalen vanwege de online functionaliteiten. Het was een ramp geworden voor de aanbieders en de vraag “wie draait op voor de kosten”, dus ook de gederfde inkomsten van de horeca ondernemer of voetbalclub, zou zeer actueel geweest zijn.
Bereikbaarheid
Een andere uitdaging bij cashless betalen volgens het online model en vooral bij grote evenementen en stadions, is de bereikbaarheid via het mobiele netwerk bij die gebeurtenissen. Het is al in een eerder artikel op Sportnext door Gijsbregt Brouwer aangehaald, er is gewoonweg niet genoeg capaciteit op de mobiele netwerken om 100% garantie op bereikbaarheid te geven. Bij stadions heb je ook nog te maken met een stukje natuurkunde en bekend als de “Kooi van Faraday”. De staalconstructies (ook in het beton) van het stadion houden de signalen van de telecom operators tegen. In het Nederlandse bedrijf Mediumator wordt voor de stadion en evenementenwereld de kennis en technologie van payment solution gebundeld met de kennis en mogelijkheden van mobiel.
Om toegang tot de netwerken wel te garanderen, zijn er grote en dan hebben we het over echt grote investeringen, nodig. Het gaat om tientallen tot honderden miljoenen Euro’s per locatie. Inmiddels zijn er wel partijen, vreemd genoeg niet alleen de telecom operators, maar technische partijen, die aan het kijken zijn of er oplossingen mogelijk zijn. Waarom is natuurlijk duidelijk; hebben we een locatie met veel publiek, hebben we ook een afhankelijkheid tot communicatie gecreëerd en kunnen investeringen mogelijk renderen door er extra voor te laten betalen, kortom “massa is kassa”/ “Geld (betalen) kost geld”.
Om met de woorden van Wijnand af te sluiten: Het middagje cashless betalen in een uitverkocht Rheine Energie Stadion laat zien dat het ook voor Nederland de toekomst is en daarmee krijgen de trendexperts van het platform Second Sight wellicht dit jaar nog gelijk. Er wordt aan gewerkt…