De kijkcijfers van de Ready to Run campagne

De afgelopen maand heeft adidas met de Ready to Run campagne sportliefhebbers uitgedaagd om zo snel mogelijk te handelen. Via Twitter en Facebook werden tips verspreid over het tijdstip en de locatie. Wie in staat was om het snelst te handelen mocht schieten op van der Sar, Champions League kijken met spelers van Feyenoord, naar de film met Georginio Wijnaldum of ging met het nieuwe uitshirt van Ajax naar huis. Als afsluiter streden 10 teams voor een reis naar Londen. De kijkcijfers van de Ready to Run campagne.


Teaser
Het begon op SPORTNEXT in het weekend van 14 en 15 april met een teaser. Waren sportliefhebbers klaar om te rennen? De winnaar zou het opnemen tegen van der Sar. Een video die inmiddels bijna 35.000 keer is bekeken.


Van der Sar is terug
Op woensdag 18 april ging de campagne van start. Na de tips via Twitter en Facebook stond van der Sar klaar om het op een boot in de grachten van Amsterdam op te nemen tegen de volgers en fans die in staat waren om het snelst te handelen. Ook een aantal Ajax spelers deden mee en de winnaar won een meet & greet met van der Sar. De video is inmiddels 385.000 keer bekeken.


Naar The Avengers met Wijnaldum
Een week later was het de beurt aan Eindhoven. Via Twitter en Facebook verspreidde Georginio Wijnaldum de vraag wie er met hem naar de preview van de film 'The Avengers' wou. De Eindhovenaren die als eerste door hadden waar de Front Runner zich bevond ontvingen een kaartje voor de film. De promofilm werd 37.000 keer bekeken.


Op de bank met spelers van Feyenoord 
Na de Avengers in Eindhoven maakte Rotterdam zich op voor de return in het Champions League duel tussen Real Madrid en Bayern München. Zo ook de spelers van Feyenoord en wie het snelst in staat was om naar de locatie op Twitter en Facebook te komen zou de wedstrijd kijken met Fernandez, Schaken, Cabral, Martens Indi en Trindade de Vilhena. De video is inmiddels 27.000 keer bekeken.


Het nieuwe uitshirt van Ajax
Op 3 mei was het tijd voor de volgende uitdaging. Het nieuwe uitshirt van Ajax was inmiddels bekend en dus was het tijd om ervoor te gaan rennen. Een aantal uur voor de huldiging kregen de eerste zestien die bij de Amsterdam Arena aankwamen  vanuit de kleedkamer een gesigneerd shirt door de speler die het droeg tijdens de wedstrijd waarin ze een dag eerder kampioen waren geworden. De video is inmiddels een kleine 47.000 keer bekeken.


Race naar Londen
Ook het slotstuk zou plaatsvinden in Amsterdam. Tien teams strijdden in een race door de stad voor een reis naar Londen. Hiervoor moesten ze op basis van de aanwijzingen 5 traditionele Londense bewakers traceren. Wie het als snelst voor elkaar kreeg won. De video is eergisteren online gegaan. 

Conclusie
Natuurlijk zit de waarde van een dergelijke campagne niet in de 'kijkcijfers' op Youtube, maar in de associatie samen met het uitdagen en betrekken van sportliefhebbers bij de campagne. In totaal leverde de Ready to Run campagne (exclusief Run to Londen) ruim 500.000 views op.