De vice-president digital sport bij Nike – Stefan Olander - heeft organisaties opgeroepen om te stoppen met de pogingen om 'oude tactieken toe te passen op nieuwe media'. Volgens hem falen bedrijven hopeloos bij het toevoegen van waarde met digitale platformen. De focus hoort niet te liggen op het behalen van clicks of likes.
A whole industry is stuck on trying to force old metrics on to new channels. Too many businesses are thinking 'I need to sell inventory', rather than How can I add value to a smartphone, or a new device?
Over de waarde van Facebook zegt hij dat $100 miljard voor een bedrijf dat zijn verdiensten haalt uit een advertentiemodel 'a little risky' is. Als voorbeeld pakt hij Instagram. De waarde werd geschat op $1 miljard, maar Instagram heeft geen helder verdienmodel. Het is interessant om te zien welke waarde het creëert nu het samen verder gaat met Facebook.
Advertising is an old model that is being squeezed into the new framework of social media, when the fact is that people don’t want to be interrupted.
Nike is afgestapt van het investeren in advertenties en gestart met het opzetten van digitale initiatieven om een directe connectie te maken met de klant. Als je eenmaal een directe relatie hebt opgebouwd is adverteren niet meer nodig alsdus topman Olander.