Vandaag heeft ING de EK campagne 'Oranje zijn we allemaal' gelanceerd. De campagne verbindt heel Nederland met het gezamenlijke gevoel dat we allemaal (jong/oud, klein/groot, man/vrouw) achter Oranje staan. Er zijn twee momenten in het voetbal waar het gezamenlijke gevoel (van spanning en betrokkenheid) samenkomt. Het eerst moment is vlak voor het volkslied, het gevoel: nu moet gebeuren. Het andere moment is die allesbeslissende penalty. Één persoon staat achter de bal, maar het moment wordt door iedereen beleefd. Een fractie van een seconde tussen vreugde en verdriet. Maar we zijn allemaal betrokken, want Oranje zijn we allemaal. Deze twee momenten spelen een centrale rol bij de activatie van het hoofdsponsorschap en de eerste tekenen hiervan zullen deze week te zien zijn. SPORTNEXT kreeg een kijkje in de Oranje sponsorkeuken van ING.
ING TV commercial - Oranje zijn we allemaal
Schouder aan schouder
Vorig jaar besteedde we (destijds op Sport28) al aandacht aan Jonge Leeuwen. De activatie van ING waarbij de kids centraal stonden en de helden van Oranje met de jeugd werden verbonden. Ook bij de EK campagne wordt de verbinding via het voetbal gemaakt en staat engaging, uitdaging en emotie centraal. Dat uit zich rondom de twee momenten waarbij samenhorigheid (het beeld van schouder aan schouder) het grootst is. Het spelen van het volkslied is zo'n moment en de locatie waar je voetbal kijkt en beleeft (Oekraïne of Nederland) is hierbij onafhankelijk zo zegt Monique Opdam, hoofd communicatie bij ING.
'Samen' van René Froger wordt gebruikt in de EK commercial van ING.
Penalty trauma
Naast het volkslied is het nemen van penalty's nog altijd een van de spannendste momenten waarbij menig Nederlander er voor kiest om even niet te kijken. De spelers staan schouder aan schouder op het veld in afwachting van de beslissende penalty om vervolgens richting het doelgebied te stormen.
Een van de premiums met de EK campagne is (na het succes van het tafelvoetbalspel in 2010) het Straat Stadion. Zie het als de Ghettoblaster die voorheen op de schouder werd genomen en van ieder moment op straat of op het strand een discotheek maakte. Het Straat Stadion maakt nu van ieder plein, tuin, stoep of veldje een stadion door de alom bekende feestmuziek te combineren met een scoreboard en pionnen. Het Straat Stadion is voor 995 Rentepunten en €9,95 te verkrijgen. Of bij het openen van een kinderrekening.
Niet alleen op het plein of in de tuin kunnen penalty's genomen worden maar ook online via de Facebook game 'Koning Penalty'. Daar kunnen vrienden uitgedaagd worden om die momenten nog een keer te beleven en er zijn iedere dag prijzen te verdienen voor de gene die de meeste penalty's weet te verzilveren. Denk aan oranje shirts of een clinic van een oud-international. De game zal volgende week worden gelanceerd.
Na de lancering van vandaag zal ING de komende periode (hopelijk tot en met de huldiging) op momenten aanhaken wanneer het saamhorigheidsgevoel het grootst is. SPORTNEXT zal hier vanuit de Oranje sponsorkeuken van ING over bloggen.