Gisteren werden de Oscars van het internet uitgereikt, de Webby Awards. En sport zorgde daar voor een aantal verrassingen. Zo ging Heineken Star Player er met de hoofdprijs vandoor in de categorie Games (Mobile & Apps) en in de categorie Augmented Reality (Interactive Advertising) won The Sound of Football van Pepsi. Nike ging er met verschillende campagnes twee keer met de hoofdprijs vandoor en won drie keer de stem van het publiek. Sport was in totaal 32 keer vertegenwoordigd, vorig jaar was dit nog 24 keer.
Een tweetal winnaars springen eruit
Heineken Star Player en The Sound of Football van Pepsi. De winst van Heineken Star Player (veel besproken op SPORTNEXT) kenmerkt de trend dat social tv meer is dan alleen connecten. Het draait om activeren van een passieve kijker en met name bij (live) sportuitzendingen is dit door gamification uitstekend te realiseren. Heineken Star Player laat (als social tv app) traditionele games zoals The Adventures of Timmy en LEGO Life of George achter zich. The Sound of Football van Pepsi is een initiatief waarbij de opkomst van mobiel in de sport centraal staat. Met de iPhone werden omgevingsgeluiden voor blinde mensen opgenomen en omgezet in herkenbare signalen. Zien door geluiden. In de toekomst zal de rol van mobiel binnen de actieve en passieve sportbeleving alleen maar verder toenemen en beide winnaars tonen dit aan.
Websites
Health
Livestrong.com (Peoples Voice Winner)
Sports
ESPN.com (Winner & Peoples Voice Winner)
NASCAR.com (Genomineerd)
Grantland.com (Genomineerd)
PGA.com (Genomineerd)
US Open.org (Genomineerd)
Interactive Advertising
Augmented Reality
The Sound of Football (Winner)
Best use of online media
Nike Back to the Future (People's Voice Winner)
Branded Content
K-Swiss, MFCEO Kenny Powers (People's Voice Winner)
Corporate social responsibility campaigns
Nike Back for the Future (Winner & Peoples Voice Winner)
Game or application
Nike FightWinter (Genomineerd)
Red Bull Formula Face (Genomineerd)
Online Guerilla & Innovation
The Sound of Football (Genomineerd)
Rich Media: B to C
Nike Free Arena (People's Voice Winner)
Be Zlatan (Genomineerd)
Online film & Video
Brand Entertainment
K-Swiss, MFCEO Kenny Powers (People's Voice Winner)
Comedy: Long form or series
K-Swiss, MFCEO Kenny Powers (Genomineerd)
Events & Live Webcasts
PGA Championship LIVE (Genomineerd)
Sports
Egypt, football and revolution (Winner)
Arctic Hoop Dreams (People's Voice Winner)
From fighting homelessness to fighting for the title (Genomineerd)
Honoring NBA great Bill Russel (Genomineerd)
SI.com: The Redemption of Mike Danton Feature (Genomineerd)
Video Remixes/ Mashups
Nike Better World (Winner)
Tim Tebow – All he does is win (People's Voice Winner)
Mobile & Apps
Experimental & Innovation
The Sound of Football (Genomineerd)
Games (Handheld Devices)
Heineken Star Player (Winner)
Sports
Nike Training Club (Winner)
Watch ESPN (People's Voice Winnner)
MLB.com at Bat (Genomineerd)
Heineken Star Player (Genomineerd)
NBA: King of the Court (Genomineerd)