De komend dagen bied ik een kijkje in de keuken van de SportAccord Convention die wordt gehouden in Quebec, Canada. Als enige conferentie die naar eigen zeggen 'nog echt eigendom is van de sport' wordt SportAccord niet voor niets The Business Olympics genoemd.
Quebec City, Canada, is de lokatie voor de 10e editie van de internationale sportconventie SportAccord. Een locatie die niet direct voor de hand ligt, als we kijken naar de internationale sportwereld. Maar ook het toewijzen van hosting cities voor sports conferences kent waarschijnlijk zo zijn eigen regels. SportAccord, dat sinds 2004 onder het voorzitterschap staat van Hein Verbruggen, is in 1967 opgericht ter bevordering van de samenwerking tussen internationale sportorganisaties. Door alle officiële International Federations, IOC en Organising Commitees op één moment op één plek samen te brengen, werd een community gecreëerd die als een magneet werkt op een ieder die zich internationaal met sport bezig houdt. Ruim 1500 beslissers en beïnvloeders komen vijf dagen lang bijeen om elkaar te inspireren, te netwerken, te vergaderen en deals voor te bereiden.
Dat alles onder de slogan: A Decade of Change, A Future of Promise.
Wat heeft de sport, en de samenleving waar het onlosmakelijk mee is verbonden, in de afgelopen 10 jaar veranderd? En wat staat ons de komende 10 jaar nog te wachten. Een passend thema voor een organisatie voor en door sportorganisaties, die zijn 10-jarig bestaan op een mooie en inhoudelijke manier wil rechtvaardigen.
Wat staat er de komende dagen op het programma?
De eerste voorbeschouwingen laten de contouren zien van fan engagement, betting en innovatie. Key notes van Sebastian Coe en Charlie Denson, verantwoordelijk voor de 18.1 billion USD sales van Nike Brand. We buigen ons over de vraag of HD, 3D en big screens de redding zijn voor events op TV. En wie de komende 10 jaar de grote 'game changers' zullen zijn in de internationale sport. En alsof dat nog niet genoeg is, hebben we ook nog een beursvloer waar 80+ organisaties zich presenteren. Daar waar we naast grote brands als Atos en Eurosport en ons eigen Infostrada ook op de International Federation of Cheerleading stuitten...
Via Sportnext.nl lees je elke dag een korte update van wat SportAccord haar deelnemers te bieden heeft. En wat volgens de internationale opinieleiders de komende jaren onze agenda zal bepalen. Wil je op de hoogte blijven van de highlights van alle sessies, volg me dan via @jeroenvanhest