10 internationale EK commercials

Terwijl in Nederland de EK-inhakers links en rechts voorbijkomen wordt er internationaal ook veel aandacht besteed aan het EK. Niet alle merken doen dat op even originele wijze, hoe verhoudt bijvoorbeeld de reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij zich tot die van de WorldSoccerShop? 10 internationale EK commercials op een rij.

Ton Ton
Wie dacht dat ze in het verre Azië niet bezig waren met EURO 2012 heeft het mis. Alles wordt op de voet gevolgd, niet via de laptop of digitale tv, maar via de ouderwetse videoband. Echt voetbalfans hebben een Ton Ton zo luidt de boodschap.

Carlsberg
Als officiële partner van EURO 2012 draait het bij Carlsberg deze zomer om de gezamenlijk passie en een echte fan zijn die trouw is aan zijn land. Dat een echte fan zijn voorbereiding vergt was eerder al te zien op SPORTNEXT, maar dat het ook op de raarste momenten naar boven komt laat de onderstaande commercial goed zien.

Coca- Cola
Als officiële partner van EURO 2012 mag Coca-Cola niet ontbreken en dat bij het kijken van een wedstrijd geen biertje maar een (Coca) Cola hoort toont de onderstaande commercial waar alle alarmbellen gaan rinkelen als het glas leeg is.

Coca- Cola Hongarije
Daar waar de wereldwijde reclame redelijk algemeen is verandert Coca Cola de mensen uit Hongarije in eigen varianten van de Hulk.

WorldsoccerShop
Wanneer je mee uit wordt gevraagd door je geliefde voor een romantisch diner en vervolgens een envelop krijgt met daarin een weekendje weg dan hoop je op Parijs, Rome of Madrid en niet Oekraïne.

Nederlandse Energie Maatschappij
Dat het beeld over vrouwen uit Oekraïne niet echt rooskleurig is toont ook de reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij. Hou 'm thuis luidt het advies.

Mars
Mars positioneert zich steeds meer als een energie snack en wat kost meer energie dan een voetbalwedstrijd? Als het bij de beslissing van de wedstrijd aankomt op een penaltyreeks raakt de keeper geblesseerd. Geen nood de steward redt de wedstrijd.

Adidas
Er was voorafgaand aan het WK veel te doen om de bal, deze zou enorm zwabberen en veel te licht zijn. Voor het EK is er de Tango 12 en adidas licht toe waarom dit de beste bal is.

Nike
Natuurlijk mag Nike niet ontbreken. Eerder bespraken werd de complete interactieve commercial al besproken. Een onderdeel daarvan is The Barber Shop met Mario Balotelli. Doel van zijn kapsel: “To be remembered”

iTV
Onder het motto: “The winner takes all, the losers have to fall” draait het uiteindelijk allemaal om de beker. Zal Engeland na '74, '76, '78, '80, '82, '84, '86, '88, '90, '92, '94, '96, '98, 2000, 2002, 2004, 2006, 2008 en 2010 in 2012 wederom de titel pakken? Wie niet durft de dromen...