Na lang wachten kwam Albert Heijn gister met de inhaker op het EK. Het draait bij de campagne helemaal om het voorspellen. Wie immers verstand heeft van voetbal... Om de uitdaging van het voorspellen extra lading mee te geven wordt de eeuwenoude strijd tussen Mannen en Vrouwen leven ingeblazen. Iets wat Nike vorig jaar succesvol deed. Op Facebook kunnen we vooraf aan iedere wedstrijd laten zien wie er het meeste verstand door de uitslag te voorspellen. En wie zeker is van zijn zaak gaat gekleed met een voorspelhoed, sjaal en bretels de straat op om het met iedereen te delen.
Het draait bij de EK-campagne van Albert Heijn helemaal om het voorspellen en de eerste slachtoffers zijn de wuppies, welpies en de beesies. Daar komen de voorspelhoeden, sjaals en bretels, uitgerust met een score-schuifsysteem, voor in de plaats. Zo kan iedereen zien wat je voorspelt. De vrouwen gaan hierbij gekleed in een Winning Ways jurkje (ontworpen door Super Trash, twee jaar geleden de bedenker van de Bavaria-dress) en de mannen in een officieel (zwart) KNVB t-shirt. Wat op zijn minst opmerkelijk is omdat AH pas na dit EK partner wordt van de KNVB.
Om de voorspellingen toch enigszins te kunnen onderbouwen heeft Panini het speciale verzamelalbum 'Het toernooi door de ogen van Oranje' uitgebracht. In het album staan statistieken en informatie over de tegenstanders van Oranje vanuit Nederlands perspectief. Het verzamelalbum kost €1,49 en bij iedere €10 aan boodschappen ontvangen klanten een zakje met vijf voetbalplaatjes van de tegenstanders van Oranje. In totaal zijn er 246 verschillende plaatsjes te sparen en de actie loopt tot en met 1 juli.
Het thema voorspellen is van nature uitdagend en nodigt uit om mee te doen. De strijd tussen mannen en vrouwen moet het voorspellen nog uitdagender maken. Het is iets wat Nike vorig jaar succesvol inzette door mannen en vrouwen over de hele wereld met kilometers te laten strijden. Toch is het een opvallende keuze in tijden waar veel merken juist inzetten op het saamhorigheidsgevoel. Volgens ING bijvoorbeeld zijn we allemaal Oranje, jong/oud, klein/groot en man/vrouw.
Ook in zichtbaarheid wordt het anders. De wuppies waren een fenomeen en stonden overal. Op TV's, computers, in auto's en op t-shirts, zonder dat je het wist droeg je ze soms mee. Dat is bij de hoeden, sjaals en bretels wel anders.
De keuze voor Facebook als platform voor het voorspellen is logisch, maar het maakt de activering des te belangrijker. Wat gaan we er straks van terug zien. Ik durf het nog niet te voorspellen.