De fans van VFL Wolfsburg hebben VFL-Fanpasta gekozen tot het beste fanartikel in een online-actie. De door Volkswagen gesponsorde Bundesligaclub heeft voor deze crowdfunding-actie gebruik gemaakt van het platform Jovoto.com. Wolfsburg is de eerste club bij onze oosterburen die op deze wijze fans heeft betrokken om nieuwe merchandise-producten te ontwikkelen. Normaliter stelt een speciale afdeling de catalogus samen en op een traditionele wijze: beurzen bezoeken, artikelen uitzoeken en voorzien van een clublogo. Veel clubs bedienen zich van die methode, vandaar dat je nauwelijks onderscheid ziet in het aanbod in de diverse fanshops.
Wolfsburg positioneert zich als de “de modernste voetbalfamilie van Europa” en richt zich daarbij op 3 pijlers: "gepassioneerd en teamgericht," "holistisch innovatief" en "continuïteit van het succes op de lange termijn”. De belangrijkste doelstelling was producten te bedenken die het goed zouden doen bij de fans en tevens de hernieuwde positionering van de club. Wolfsburg heeft daarbij gebruik gemaakt van het crowdfunding-platform Jovoto.com. Na 36 dagen mochten 360 ontwerpen worden verwelkomd. De community en de Wolfsburg-fans mochten uiteindelijk over de 10 beste ontwerpen beslissen, voor de winnaars waren er geldprijzen met een totale waarde van 5.000 euro.
De ideeën moesten betrekking hebben op de categorieën Keuken, Kleding en Kinderen. Naast de hoofdprijs voor de pasta waren en prijzen voor ijslepels, bakvormen met het logo, een pullover met Wolf-afdrukken (de bijnaam voor Wolfsburg luidt Wölfen) en het ontwerp van een pak. Komende zomer na het EK gaan de verantwoordelijken om de tafel en zal duidelijk worden welke artikelen daadwerkelijk de fanshop gaan halen. John Jaeschke, manager van de afdeling Merchandising & Licenties, spreekt van een succes: “met deze actie wilden wij vooral een nieuwe weg inslaan en interactief met zowel professionals als onze fans individuele artikelen creëren, die alleen bij VFL Wolfsburg te verkrijgen zijn.” Benieuwd welke eredivisieclub op deze wijze de fanshop met originele artikelen zal gaan verrijken.