#Copa12 warmt de voetballiefhebber nu al op voor #Copa13

Tijdens de Copa Amsterdam van komend weekend staat een groot team klaar om verslag te doen via sociale media - net als vorig jaar. Vanuit het Olympisch Stadion werd toen wereldwijd een enorm aantal mensen bereikt. De ambities voor dit jaar zijn, zoals het hoort in de topsport, aanzienlijk groter. Bart van Essen wil opnieuw het grootste social-mediaevent organiseren, dat ooit in het Olympisch Stadion is geweest.

De Copa van 2011 was niet alleen het toernooi met de beste jeugdvoetballers van het moment, maar ook een centrum van social media. Een team van vijftig mensen deed drie dagen lang verslag via Twitter, Facebook, YouTube en een live-stream. Deze verschillende media-uitingen werden zoveel mogelijk met elkaar in verband gebracht. Een chatsessie van Fred Grim bijvoorbeeld werd aangekondigd via Twitter en live uitgezonden via de stream.

Volgens onderzoek van Tweetreach.com werd de hashtag #Copa2011 door maar liefst 1,2 miljoen mensen in hun timeline gezien. Dat wil zeggen dat bij dit enorme aantal mensen iemand uit hun netwerk bezig was een berichtje rond te sturen over de Copa Amsterdam.

Bart van Essen was in 2011 nog als stagiair belast met de organisatie, maar is inmiddels projectmanager bij SportsGen sportmarketing. 

De sociale media zijn een grote meerwaarde voor het evenement geweest, zei Bart van Essen toen. Sterker: de Copa van 2011 was het grootste social-mediaevent dat ooit in het Olympisch Stadion was gehouden!

Meer interactie
Voor 2012 daarom er een nieuw plan gecreëerd met als minimale ambitie de prestatie van 2011 te evenaren. Nog beter is natuurlijk om een groter bereik te creëren, alhoewel de aandacht niet zozeer is gericht op alleen het vergroten van het aantal volgers op Twitter en Facebook. Het draait de komende dagen vooral om het vergroten van de interactie - niet alleen tijdens het evenement zelf, maar ook daarna. Van Essen: “We moeten nu al de mensen enthousiast maken voor 2013.” En dan niet online, maar om het evenement zelf te bezoeken. Een groot verschil met 2011 echter is dat er dit jaar geen livestream is, omdat dat financieel niet geregeld kon worden. Vorig jaar trok die nog 25.000 bezoekers uit 110 landen, maar dat zit er nu dus niet in. Het scheelt wel weer op de bandbreedte, die nu voor andere activiteiten kan worden benut.

Van Essen geeft zijn ervaringen door aan Jermaine Ellenkamp, met wie hij samen de strategie van dit jaar heeft uitgezet. Ze hebben opnieuw een groot team medewerkers in beweging gebracht, en ervoor gezorgd dat de deelnemende voetballers zelf ook via de sociale media in contact treden met hun supporters. Van Essen:

Als ze twee uur moeten wachten voor de volgende wedstrijd kunnen ze onze computers en tablets gebruiken om Facebook of Twitter te gebruiken.

Meer contact met de pers 
De centrale ruimte van de social-media-activiteiten wordt dit jaar gedeeld met de aanwezige journalisten. De media hebben van Van Essen en Ellenkamp een overzicht gekregen welke onderwerpen worden behandeld, zodat iedereen daarvan snel gebruik kan maken. “Er is een perslijst waarop vijftig mensen staan. Onze content is ook voor hun beschikbaar. Wij willen alle informatie zo snel mogelijk verspreiden.”

Al dit pionierswerk vindt daarmee plaats in het klassieke Olympisch Stadion, dat werd gebouwd in een tijd dat nog maar net de radio verslag deed van sportwedstrijden.

Dat is heel bijzonder, beaamt Van Essen, want wij kenden al als jongens deze plek waar de Olympische Spelen van 1928 waren. En nu gaan wij op onze wijze verslag doen van de Copa van 2012.

Als het kan op grotere schaal dan in 2011, want het Olympisch Stadion houdt heel erg van ambities. Kijk maar eens naar de tekst boven de Marathonpoort – de hoofdingang - waar niet voor niets het Olympische motto staat: citius, altius, fortius – ofwel sneller, hoger, sterker. Dat is in 2012 nog steeds actueel, óók voor social media.