We, en dan bedoel ik echt wij allemaal, doen het, wedden! Dat het voor allemaal is, blijkt wel omdat er rondom dit thema lang geleden zelfs een televisieprogramma gemaakt is. Onze presentatiekoningin, Mies Bouman, was er het gezicht van en werkelijk iedereen keek er naar. Het format werkt nog steeds en van het programma wordt zo af en toe een remake gemaakt.
Maar was het Mies Bouman die ons aan de buis kluisterde? Of was het de spanning van het spel. Lukt het iemand om zijn beloofde prestatie, te halen? Ik wil niet zeggen dat zonder onze Mies het programma geslaagd zou zijn. Integendeel, ik twijfel als iemand van de generatie die met haar is opgevoed, niet aan haar prestaties en mediamieke invloed. Maar toch… ging het niet om; “haalt hij/zij het wel of niet?” Was het niet zo dat we in de huiskamer er een sport van maakten om er ook een wedje van te maken. Hebben we er niet allemaal wel eens een rijksdaalder, of meer, op gezet?
Wedden, gokken, het is al zo oud als de weg naar Rome. Al vanaf het moment dat de mens waarde hecht aan zaken, wordt er gewed en gegokt. We wedden inmiddels niet meer om een slaaf, vrouw, landgoed. Wedden en gokken, maar ook loterijen hebben met de komst van het internet een grote impact gekregen op de maatschappij. Iedereen kan het doen en doet het ook. Uit studies is gebleken dat in de Verenigde Staten en Engeland, 90% van de bevolking wel een weddenschap plaatst of een gokje doet en dat zelfs 80% dit meer dan regelmatig doet.
Hier in Nederland zeggen we dan; ”ja, maar daar is men er mee opgegroeid. Men weet niet beter”. Ja, men is er openlijk mee opgegroeid, dat klopt, maar wij Nederlanders houden ook van een gokje, we moeten het alleen binnenskamers houden. Wie kent niet het toepen, klaverjassen en hartenjagen om geld. Komt er een groot voetbaltoernooi en speelt Nederland mee, dan blijkt plotseling dat wij Nederlanders wel degelijk graag wedden. Kijk maar naar het grote aantal voetbalpools welke er inmiddels georganiseerd worden rondom de EK Voetbal? De Telegraaf doet het, de Lotto, thuis, op je werk en via Internet krijg je van merken/producten welke je wel eens online hebt besteld, de kans om een pool in te vullen en vele fantastische prijzen te winnen.
Een ander en goed voorbeeld van een gokje wagen was het aanbod van de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) voor de start van de WK Voetbal in Zuid Afrika. Een maand voor het begin van dat evenement heeft men een campagne opgestart waarbij nieuwe afnemers/klanten een jaar lang hun energierekening betaald konden krijgen als Nederland Wereldkampioen Voetbal zou worden. Het bedrijf heeft tienduizenden nieuwe klanten mogen verwelkomen. Was dit een gok of niet? En echt niet alleen voor de NEM!
Rijden we langs de snelweg of wachten we op de bus, zien we spotjes op de tv, we worden inmiddels overrompeld met reclames waarin de kans om iets te winnen, ons moet overhalen om iets te kopen. Het zijn eigenlijk allemaal kleine loterijen waarmee gegokt wordt dat de klant gaat kopen. Het principe is simpel, de actie appelleert aan iets wat we van jongs af aan en misschien wel via de genen hebben meegekregen, de kans om te winnen maakt iets los in ons!
Wat zijn de kansen binnen de sportwereld? Morgen deel twee van Wedden dat??