Naar verwachting sluiten Nike en het IOC vandaag een partnership met als belangrijkste pijler de Olympische Zomerspelen van 2016 in Rio de Janeiro. Charlie Denson, president van Nike, liet tijdens Sportaccord vorige week al doorschemeren dat Nike opzoek is om de Olympische activiteiten te verbreden. De focus heeft altijd op de atleet gelegen, maar het is een misperceptie dat ze geen tijd investeren in de samenwerking met federaties en organisatiecomités. Nike heeft tallozen samenwerkingen met (inter)nationale federaties waaronder in China, Brazilië, Rusland en Qatar. Daarnaast zijn ze supplier van het Olympisch basketbalteam van de Verenigde Staten dat aankomende zomer uitkomt in Londen. De Spelen zijn één van de grootste mogelijkheden voor de introductie van nieuwe producten en technologieën, aldus Denson.
Op dit moment zijn er geen aankondigingen en commentaar geven op lopende gesprekken doet Nike nooit. Denson wil er nog wel aan toevoegen dat ze goede relaties hebben in Brazilië en altijd geïnteresseerd zijn in samenwerkingen die passen bij Nike. Aan het einde van de dag draait het om het sluiten van een overeenkomst die voldoet aan de verwachtingen.
De Olympische Spelen van Rio de Janeiro zullen de eerste Spelen in Zuid-Amerika zijn en daarnaast zal Brazilië het WK in 2014 organiseren. Voorlopig is Adidas sponsor van de Olympische Spelen in Londen daarom is het interessant om te zien hoe de rivaliteit tussen (voornamelijk) Nike, adidas en Puma zichtbaar zal zijn. Nike zal zichtbaar zijn via de gesponsorde atleten en teams, maar daarnaast zit er in het winkelcentrum van Westfield (aan de rand van het Olympisch Park) een enorme Nike Store waar duizenden bezoekers elke dag langslopen.
Over de verdenkingen van ambush marketing zegt Denson dat ze altijd binnen de regels blijven.
We halen ons voordeel uit de kansen die we hebben en in sommige gevallen creëren we ze zelf. We zijn er van overtuigd dat we binnen de regels en richtlijnen van het IOC en de lokale organisaties blijven. In sommige gevallen bestaat er een grijs gebied tussen wat wel en niet mag, dan interpeteren we dat op de best mogelijke manier.
Bron: ESPN