Vandaag vertrekken de hockeydames naar Londen voor de generale repetitie voor de spelen. Naast de vele sporttechnische zaken die getraind worden, oefenen de dames ook op iets anders: niet twitteren. De hockeydames zijn niet de enigen die hebben besloten om Twitter links te laten liggen. Het jonge medium jaagt sporters angst aan en de media en bonden bevalt dit beeld wel. Groeistuipen zijn dit, in 2016 in Rio kijken we hier met een glimlach op terug.
Ik begeleid al bijna vier jaar sporters in hun activiteiten op social media, vooral op Twitter. In die vier jaar tijd is er veel veranderd. In heel 2008 werden er 400 miljoen tweets gepost, nu zijn dit er 1 miljard per drie dagen. Koos Moerenhout was in 2009 met 1.000 volgers echt een grote jongen in Nederland op Twitter nu heeft Robin van Persie er 1.6 miljoen volgers. Deze enorme groei, die nog niet voorbij is, heeft Twitter tot onmisbare schakel in het leven van topsporters gemaakt. Om in contact met elkaar, fans en familie te blijven en steeds meer om club, vaderland en sponsor te dienen.
Toch duiken er geregeld weer verhalen op van sporters die stoppen met Twitter. Gelukkig is de tijd voorbij dat een bond of coach verodonneerde dat er niet getwitterd mocht worden (nou ja, behalve in Denemarken dan). De reden om te stoppen is vaak dat de directe communicatie met fans ook een keerzijde heeft, vooral als er niet gepresteerd wordt. Lastige vragen en soms hele tirades met een mention (@) direct aan jou gericht, zijn niet altijd goed voor het vertrouwen. Dan kun je die discussie maar beter helemaal uit de weg gaan en Twitter even uit laten, is de gedachte.
De vrijwillige keuze voor Twitterstilte is te respecteren, maar zal een tijdelijk fenomeen blijken. Sporters zullen steeds handiger met Twitter worden en de mindere kanten steeds beter ontwijken. Vervelende accounts kan je blocken, je kunt op een dag dat je wat minder in je vel zit de mentions niet lezen en als je focus nodig hebt kun je je smartphone sowieso wel eens wat rust geven. Eigenlijk lijkt Twitter in dat opzicht precies op traditionele media. Die stellen ook lastige vragen als het minder gaat en staan direct na de wedstrijd op je wachten in de mixed zone. Veel sporters praten niet altijd even graag met de media. Dit zal voor social media niet anders zijn.
Het belang van Twitter neemt nog verder toe de komende jaren. Londen wordt de eerste social media spelen genoemd, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen: zo ver zijn we nog niet. Twitter is vijf jaar oud. De TV komt al meer dan een halve eeuw op de spelen, de kranten al sinds de eerste moderne Olympische Spelen. De voorlopers van deze wereld zien de impact van social media en Twitter in het bijzonder en omarmen deze. Denk aan Nike, denk aan de Amerikaanse sportclubs, denk aan Robin van Persie.
De vercommercialiering van de sport die al dertig jaar bijna alle ontwikkeling in de sport drijft, zal er ook toe leiden dat over vier jaar Twitter naadloos is geïntegreerd in het bestaan van iedere sporter. Net als de TV en de krant.
Volkskrant journalist Robert Missèt heeft ook een originele kijk op deze zaak.
Een week zonder twitter voor de hockeymeiden. Voelt dat als een week zonder seks? @oranjehockey #ziningeentwitter #ziningoud
— Robèrt Misset (@RMisset) juni 4, 2012
Reactie van Pelle Rietveld - Decathlete. Dutch champion heptathlon / 60 meter hurdles 2012.
Om me in de #sportnext discussie te mengen. Tijdens tienkamp zijn r momenten waarop je wel/niet met de pers praat, en dus wel/niet twittert.
— Pelle Rietveld (@pellerietveld) juni 4, 2012
Social of nieuwe media is eigenlijk zo'n verwarrend woord. Zijn 'aanvullende' media naast wat 'traditionele' media genoemd wordt. #sportnext
— Pelle Rietveld (@pellerietveld) juni 4, 2012
Meer over dit onderwerp
Britse Olympische zwemster last twitterpauze in
Twitterverbod voor Deense voetballers tijdens EURO 2012
Zwemmers tijdens test event afgeleid door Twitter