Vorig jaar beschreef Jurryt van de Vooren het internationale voetbaltoernooi en social media-event Copa 11 als 'Chaos met een visie'. Nog niet eerder was een dergelijk media-initiatief in de setting van een internationaal jeugdtoernooi ten uitvoer gebracht en na het succes van vorig jaar bracht dat hoge verwachtingen voor de editie van 2012. Een blik (en de rust) in de redactiekamer maakte direct duidelijk: hier lag structuur en een visie.
Het belangrijkste verschil met vorig jaar ligt volgens Bart van Essen in de organisatie. Drie kamers vormen het hart: de redactiekamer (met daarin het mediateam), de social media room (waar de interactie tussen spelers, straff en de fans plaatsvinden) en de editing room (waar de beelden bewerkt worden). Iedereen binnen het team heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheid. Er is bewust gekozen voor een hele specifieke taak om zo een heldere en optimale samenwerking te creëren. Zo zorgt er iemand voor de wedstrijdverslagen, voor de reply's op twitter en voor de interviews. Meer dan de helft van het team heeft vorig jaar ook mee gedaan en zijn dus goed op elkaar ingespeeld.
Toen Johan Cruijff vorig jaar een bezoek bracht aan het evenement stormde het hele team op hem af om hem te interviewen voor COPA TV. Dit jaar was iedereen zich er van doordrongen dat een update op Facebook net zo belangrijk is als het interview met Johan Cruijff.
De cijfers van vorig jaar waren fantastisch, zo waren er onder andere 35.000 unieke bezoekers uit 110 verschillende landen op de livestream. De luxe van een livestream had de organisatie echter dit jaar niet en dus moest er een nieuw ontwerp bedacht worden om de verschillende media en content het beste uit de verf te laten komen.
Het ontbreken van een livestream bracht minder tijdsdruk met zich mee en dat bracht ruimte voor creatieve en doordachte content. Van te voren is er bedacht welke beelden (foto's/video's) en interviews een uniek beeld van het evenement zouden geven. Een goed voorbeeld hiervan is de video uit kleedkamer van Ajax Camp Town.
Vorig jaar hadden we het gevoel van moeten, moeten, moeten omdat iedereen het via de livestream kon volgen. Dit jaar lag de focus meer op inhoud, kwaliteit en uitstraling.
De belangrijkste kwaliteitslagen zijn gemaakt door strakke samenwerking en professionele mensen op belangrijke plaatsen van de mediaproductie en bewerking verantwoordelijkheid te geven. Zowel achter (filmen en bewerken) als voor (interviewen) de camera zorgde dat voor een verbetering van de kwaliteit.
Eerste resultaten
5.3 miljoen impressies onder de hashtag #copa12 op twitter, vorig jaar waren dat er 1.2 miljoen.
Is vooral te danken aan het aantal gestegen followers, de retweets en de support van Ajax1.nl
Hoewel de cijfers nog geanalyseerd moeten worden (aantal twitter followers steeg van 1.500 naar 5000+) heeft het hele team er een goed gevoel aan overgehouden. De organisatie zat strak in elkaar, de interactie via social media was hoog (gemiddeld elke 3 minuten een vraag) en ook de spelers en hun staff waren tevreden. Plannen voor volgend jaar zijn er nog niet gemaakt, maar een livestream, structuur en een visie dat is waar iedere liefhebber op hoopt.