Vanavond zal de strijd om het Europees Kampioenschap in Polen en Oekraïne losbarsten, waarbij de landen in Poule A als eerste in het toernooi mogen aantreden. Waar op het EK de kansen van Polen, Griekenland, Rusland en Tsjechië ongeveer gelijk worden geacht, daar lijkt de strijd op Facebook in ieder geval al gewonnen te zijn door de Tsjechen. Met het hoogste aantal likes (25.444) en de hoogste engagement rate (1.258 mensen praten hierover) neemt het Tsjechisch voetbalelftal op Facebook in ieder geval een voorsprong ten opzichte van de andere landen.
Het Pools voetbalelftal neemt met 11.609 likes voorlopig een derde plek in. Hoewel het elftal tussen 24 mei en 31 mei nog ruim 4.849 nieuwe 'likes' wist te verzilveren, ligt dit aantal de laatste dagen rond de 100 á 200 likes per dag. De engagement rate is met 801 mensen die over de Facebook-pagina praten, daarnaast niet bijster hoog te noemen. Zullen de Polen een inhaalrace maken na een goede openingswedstrijd tegen Griekenland? We zullen zien.
Met een kleine voorsprong op Polen, nemen de Grieken in poule A met 11.822 likes een tweede stek op de Facebook-ranglijst in. Of deze voorsprong ook zal blijven bestaan is nog maar de vraag. Waar Polen met meer dan honderd fans per dag groeit, ligt de stijgingslijn van Griekenland rond de 20 á 30 likes per dag. Het Griekse voetbalelftal teert hierbij nog steeds op het succes in oktober 2011, toen de ploeg door winst op Kroatië zich wist te plaatsen voor het EK 2012 en dit ook terugzag in het aantal likes op Facebook (meer dan 400). Dit zie je ook terug in de engagement rate (74), want de laatste weken vond er maar nauwelijks activiteit plaats op de pagina.
Als het op de Facebook-pagina van de Rusland aankomt, dan hoeven de Russen hun koffers in principe niet uit te pakken: met slechts 647 likes staan de Russen voorlopig nog dik onderaan. Toch zijn er wel kansen voor de Russen, want sinds 20 mei is er een stijgende lijn in het aantal likes (momenteel richting de 200 per dag). Gaat Rusland nog aansluiten bij de rest? Met een hogere engagement rate dan Griekenland (170) en veel nieuwe postings van de beheerder (zo'n 6 berichten per dag), lijkt het echter een kwestie van tijd te zijn.
Met 25.444 likes en een engagement rate van 1.258 staan de Tsjechen voorlopig met kop en schouders boven de rest. Een hoge frequentie van postings (meedere berichten per dag), zo nu en dan een foto van vrouwelijke voetbalfans en genoeg video's zijn hier mede debet aan. En deze koppositie zullen ze de komende tijd waarschijnlijk ook niet kwijtraken, want met een evenredige stijgende lijn van ongeveer 200 nieuwe likes per dag, lijken ze de Facebook-poule ondanks de echte resultaten winnend af te sluiten.