Nadat Poule A, C en D al besproken zijn is het tenslotte tijd voor de 'Poule des doods'. Met Nederland, Duitsland, Portugal en Denemarken zijn er vier voetbalminded landen vertegenwoordigd, waarbij ook Facebook een populair medium is onder de inwoners. Dit is echter niet helemaal terug te zien in de Facebook-pagina's, waarbij met name Portugal teleurstelt. Maar hoe zit het met de andere landen? Is Duitsland de grote favoriet of moet Nederland ook oppassen voor de Denen?
Hoewel Portugal door vele Nederlandse fans als 'angstgegner' wordt gezien, hoeven we op Facebook voorlopig nog niets te vrezen van de Portugezen. Een officiële Facebook-pagina heeft het team immers nog niet, waardoor de fans het moeten doen met kleine fanpages zoals hierboven.
Met de pagina 'Landsholdet' worden ruim 28.647 Deense fans op Facebook bereikt. In vergelijking met een aantal grotere landen een redelijk aantal, dit geldt eveneens voor de engagement rate van 2.548. Dit zal de komende dagen waarschijnlijk nog meer stijgen, want het aantal likes groeit dagelijks met bijna 2.000 nieuwe likes.
Duitsland wordt door menigen tot favoriet op het EK bestempeld en ook op Facebook lijken de fans veel vertrouwen hebben in Die Mannschaft. Met 1,4 miljoen likes en een engagement-rate van ruim 62.776, kan de Duitse bond tevreden terugkijken. Dit aantal lijkt nog hoger te worden, want het aantal likes groeit de laatste maand dagelijks met meer dan 15.000 nieuwe likes. Met diverse apps, nieuwe content en actieve fans behoort Duitsland daarom tot één van de toplanden op Facebook.
Tenslotte het Nederlands elftal. Via Ons Oranje probeert de KNVB fans van het Nederlands elftal ook op Facebook te bereiken. Helaas lijkt dit momenteel nog niet goed te lukken, want met 11.305 likes scoort het Nederlands nog alles behalve hoog op de rankings. Dit heeft wellicht ook te maken met de gekozen naam die geen directe relevantie heeft met het Nederlands elftal. Het is dus niet zo verwonderelijk dat de (niet officiële) Facebook-pagina Nederlands Elftal met bijna 50.000 likes het beter doet. Aan de invulling en interactiviteit op Ons Oranje ligt het immers niet, want ruim 1/3e van de likers is actief geweest op de pagina (getuige de engagement rate van 4.177). Het is dus enkel wachten of de oranjekoorts ook op Facebook toe zal gaan slaan en de Nederlanders bewust worden van de pagina van Ons Oranje. Maken wij met zijn allen Ons Oranje groot?
Op de eigen page van de KNVB (met meer dan 35.000 likes) komen we later nog terug.