Gisteren besproken we de Facebook-pagina's van de landen uit Poule A, vandaag is het de beurt aan Poule D. Gezamenlijk kunnen de vier landen rekenen op een inwonersaantal van boven de 167 miljoen, terwijl de landen op Facebook 'slechts' 2 miljoen fans weten te bereiken. Welke bonden vullen de pagina's op Facebook goed in en hebben de meeste fans? Is het Engeland of Frankrijk of juist één van de underdogs (Oekraïne of Zweden)?
Het is nog niet bekend of de Oekraïnse voetbalbond de Facebook-pagina verwijderd heeft of nog op de planning heeft staan. Op de website van de voetbalbond staat er immers een knop om naar de Facebook-pagina van het Oekraïns elftal te gaan, maar de link leidt enkel naar de homepagina van Facebook. Opmerkelijk, want voor het EK in eigen land zou je waarschijnlijk wel verwachten dat zulke 'kleine dingen' in orde zouden zijn. Voorlopig moeten de Oekraïnse fans het doen met een - door fans opgerichte - unofficiële Facebook-pagina.
De Facebook omslagfoto geeft al gelijk een indruk dat het in Zweden niet enkel om de (mannelijke) nationale ploeg draait, maar ook het vrouwenvoetbal een prominente rol inneemt. Des te groter is het teleurstellende aantal van 7.500 likes, want met deze twee elftallen zou de Zweedse bond toch een grote supporterschare aan moeten spreken. Hoewel er op de Facebook-pagina verschillende soorten berichten worden geplaatst en soms ook exclusieve content wordt gedeeld, lijkt het voorlopig nog niet te werken onder de Zweedse supporters. Een engagement rate van 370 is immers alles behalve nog hoog.
Hoewel Frankrijk niet het meeste aantal likes (588.991) of Facebook Engagement rate (18.904) heeft, is de pagina wel een voorbeeld voor andere EK landen. Met 11 verschillende apps (o.a. games, het maken van prognoses en een quiz), exclusieve content voor de fans en een variatie van berichten, worden de Franse fans goed bediend op Facebook.
Dat Engeland op de grootste supportersschare en de hoogste engagement-rate kan terugkijken, is waarschijnlijk niet eens zo verrassend. Wel opvallend is echter de 'matige invulling' van de Facebook-pagina en het gebruik van weinig verschillende middelen op Facebook. Waar clubs als Manchester City en Manchester United pioniers zijn op Facebook, is er op de pagina van het Engelse nationale elftal maar weinig interactie terug te vinden. Hoe groot zou het aantal fans en de engagement-rate zijn als de voetbalbond Facebook effectiever en interactiever gaat inzetten?