Afgelopen maandag vond de InnoSport Relatiedag plaats op Papendal, waarbij de dag geheel in het teken stond van “grenzen verleggen in de sport”. George de Jong (directeur InnoSportNL) en Hanno van der Loo (Coördinator Nationale Sportinnovatie Agenda InnoSportNL) trapten samen de relatiedag af, waar met name kort stilgestaan werd bij het belang van innovatie in de sport. Steeds meer sportbonden, coaches en clubs staan open voor innovatie en slaan samen met bedrijven, hogescholen en universiteiten de handen ineen op het gebied van sportonderzoek. Sporters en coaches zijn daarnaast niet langer enkel een consument van een product, maar worden als co-creanten meegenomen in het ontwikkelingsproces van een product. Hierdoor kunnen sporters nog beter presteren en excelleren in hun prestaties, terwijl omgekeerd de bedrijven en onderzoekers profiteren van nieuwe input in de onderzoeksresultaten.
Volgens Luc van Agt en Jeroen Wouters liggen er tevens nog diverse innovatiekansen in de wereld van sport en voeding. Met name op het gebied van voeding, fysiologie en prestatiemonitoring is er volgens beide heren nog veel progressie te boeken. Welke voedselbronnen zijn goed voor de sporters en sluiten deze ook aan op de dagelijkse activiteiten van de sporter? Wat is daarnaast de fysieke gesteldheid van een sporter en hoe kan een training beter afgestemd worden op zijn of haar belastbaarheid? Coaches moeten volgens Van Agt slimmer gaan trainen om effectiever te kunnen trainen.
Daarna was het woord aan keynote spreker David Martin, sportfysioloog bij de Australian Institute of Sports en begeleider van voormalig Tour de France-winnaar Cadel Evans. Volgens Martin spelen er drie factoren een belangrijke rol om goede sportprestaties neer te zetten: een goed netwerk, vertrouwen en het hebben van een plan. Vertrouwen hebben in een productinnovatie is misschien wel het belangrijkste, want zonder vertrouwen zal een innovatieve product (ondanks diverse positieve onderzoeksresultaten) mogelijk niet werken. Sporters moeten geloven in je product wil het ook echt werken.
It's better to believe in bullshit, then not believe in something that might work - David Martin.
Na wat sparren met David Martin tijdens de daaropvolgende tafelsessies werd mogelijk ook het huidige probleem van het Nederlands elftal op het EK blootgelegd. Waar de internationals op het WK in 2010 nog massaal geloofden in een (extra) positieve kracht vanuit hun Power Balance Polsbandje, hebben de voetballers tijdens het EK dit jaar geen attribuut om 'in te geloven'. Dit ‘extra vertrouwen’ kon misschien net die 2% extra geven, waardoor Robin van Persie mogelijk vaker doel trof. Martin gaf niet aan dat hij geloofde in de werking van het product, maar het feit dat de spelers geloven in een extra kracht maakt volgens hem juist het verschil.
Verder werden er tijdens de thematafelsessies vanuit diverse invalshoeken naar sportinnovatie gekeken. Zo introduceerde Sublean haar plannen omtrent het 4D-sportveld, een project dat sportaccommodaties in de toekomst winstgevend moeten maken. Draaiende balken onder het veld maken het voor een vereniging mogelijk om te switchen tussen verschillende ondergronden, het opwekken van energie, filteren van lucht of water etc. Ook in gebouwen kan deze technologie toegepast worden, bijvoorbeeld bij de Amsterdam Arena in 2015. Het bedrijf is met de Arena nog in bespreking over een draaiende muur van led tv’s, luchtzuivering en energieopwekking.
Tevens werd er veel stilgestaan bij hulpmiddelen voor het trainen van sporters. Zo fungeert LaserTrainer als een haas bij een hardloopwedstrijd, door een licht te projecteren op de baan van de sporter. Een zelfde soort principe is OptiTrainer dat door een strook van led-lampjes coopertesten bijvoorbeeld makkelijker moet maken. Ook op het gebied van monitoren en verzamelen van sportgegevens liggen er voor de sporter of coach nog diverse mogelijkheden. Eén van de pioniers op dit gebied is Inmotio dat met zijn geavanceerde monitoringssysteem onder andere PSV, Ajax, AC Milan en Bayern München bediend. Sporteronline.nl streeft daarnaast naar één grote database voor alle sportgegevens in Nederland.
Na de interactieve thematafelsessies werd er in de plenaire zaal afgesloten met een Nederlandse vertaling van innovatie in de sport door Cees Oudshoorn (directeur VNO-NCW) en George de Jong. In Nederland veranderd de gouden driehoek (samenwerking tussen onderzoekers, ondernemers en overheid) steeds meer in een gouden vierkant: ook consumenten worden betrokken in het innovatieproces. Daarnaast wordt de kennis gecentraliseerd met de NeSSi (Netherlands Sport Science Institute) wat hedendaags door het leven zal gaan als NiSSi (Netherlands institute of Sports, Science and Innovation). Het toevoegen van ‘innovation’ sluit hierbij aan bij het toenemende belang van innovatie binnen de sport in Nederland.
Tenslotte vond de officiële lancering van het Nationale Sportinnovatie Platform plaats, wat een krachtenbundeling is van InnoSportNL, Sports and Technology en Arko Sports Media. Het Nationale Sportinnovatie Platform moet een bijdrage leveren aan de sportinnovatie binnen Nederland, zodat Nederland wereldwijd in dit segment net zo toonaangevend wordt als bijvoorbeeld op het gebied van water, chemie, ICT en voeding. Dit wil het platform nastreven met onder andere een nieuwe website (vanaf oktober), congressen, het blad Nolimits en specialistische bijeenkomsten.