Het grijze gebied van merken en de Olympische Spelen

Voor wiens merk niet officieel gelierd is aan de Olympische spelen blijft het plaatsen van content gerelateerd aan de Olympische Spelen een gevaarlijke en gewaagde onderneming. Het uitgangspunt van de London Olympics Association Right (LOAR) is dat een merk zich niet mag associëren met de Olympische Spelen of die gedachte doen wekken. Volgens het LOCOG vallen de berichten op social media onder advertentie materiaal en daarom willen ze vooral benadrukken dat merken feitelijke en relevante informatie moeten brengen in plaats van promotie maken voor hun merk of organisatie. Hierbij blijft een groot grijs gebied over, wat mag wel en wat mag niet?

In de context van de Olympische Spelen mogen bedrijven

  • Relevante, accurate en feitelijke informatie brengen
  • Cijfers en uitslagen van een evenement communiceren
  • Aangeven wanneer een evenement plaatsvindt 

Merken mogen geen

  • Olympische symbolen of het woord Olympisch gebruiken
  • Uitingen communiceren waarin een combinatie van wordt gemaakt van de woorden: Games, Two thousand and twelve, 2012, twenty twelve, goud, zilver, bronds, London, medals, sponsors en summer.
  • Marketingcampagne starten om het merk te associëren met de Spelen.
  • De community activeren rondom Olympisch gerelateerde onderwerpen
  • Een prijsvraag organiseren waarbij deelnemers kaartjes voor de Olympische Spelen kunnen winnen.
  • Specifieke aanmoedigingen plaatsen zoals: Go Team GB in London 2012, waardoor een merk geassocieerd wordt met een Olympisch team.
  • Producten of diensten in verband brengen met de Olympische Spelen zoals: Atleet X heeft gewonnen met een outfit van merk Y.

Het is toegestaan om

  • @London2012 te Retweeten
  • Feitelijke informatie over evenementen te plaatsen
  • Enthousiaste berichten over evenementen te plaatsen, mits ze geen associatie tussen de Spelen en het merk opwekken
  • Een campagne te starten rondom de sportieve prestaties, mits er geen referentie met woorden of beelden in verwerkt zit wat verwijst naar de Spelen.
  • Welke uitingen wel en welke niet mogen lees je in de Listed Expressions.

Bedrijven bewegen in een gevaarlijk gebied als

  • Berichten worden ge-Retweet waarin Olympische meningen worden geuit.
  • Wanneer een bedrijf een persoon Retweet moet het zich realiseren dat ze daarmee de tweet als een eigen tweet beschouwen.
  • Berichten linken naar blogs die niet aan de regels van LOCOG voldoen en waar Olympisch gerelateerde onderwerpen worden besproken

Bedrijven moeten het volgende vermijden

  • Berichten die atleten aanmoedigen. Het LOCOG geeft als voorbeeld: Merk X support team Y bij de Spelen. Go Team GB kan worden aangezien als een dergelijk bericht.
  • Verslag doen van evenementen is toegestaan, maar het aantal berichten moet beperkt blijven. Hoeveel berichten er binnen een bepaald tijdsbestek maximaal mogen worden geplaatst wordt niet aangegeven.
  • Het aanmoedigen van deelname aan discussies rondom Olympische evenementen wordt gezien als een poging om het merkt te associëren met de Spelen.
  • Het plaatsen van foto's van de Olympische omgeving zijn niet toegestaan. Zelfs het beeld van een renner in de schemering met 'iets' wat lijkt op een fakkel is niet toegestaan.
  • Het is niet toegestaan om Olympische content vanuit de community te presenteren op het eigen platform. Dergelijke content kan worden gezien als eigen content, daarom is het niet toegestaan om dergelijke content te tonen.

Aanvullend: De handleiding van LOCOG

Bron: The Wall