Nike moet Britse Twittercampagne stoppen

Het Britse onderdeel van Nike heeft voor het eerst een Twittercampagne moeten stoppen. Dit naar aanleiding van de tweets van Wayne Rooney en Jack Wilshere, hier was volgens de Advertising Standards Authority (ASA) niet duidelijk uit op te maken dat het om een advertentie ging. De tweet van Rooney is nog steeds terug te vinden in zijn timeline en heeft inmiddels een kleine 2500 retweets gekregen. De account van Jack Wilshere is onbereikbaar. In de tweets zeiden Rooney en Wilshere:

Jack Wilshere (@Jack_Wilshere):
" In 2012, I will come back for my club — and be ready for my country. #makeitcount gonike.me/Makeitcount "  

De Advertising Standards Autority heeft naar aanleiding van de tweets klachten ontvangen dat het niet duidelijk was dat het om een advertentie ging.

Wat betekent dit voor Nederland?
Gijsbregt Brouwer: 
Ik adviseer veel atleten, bonden en sponsors op weg naar Londen. Ik krijg sowieso veel vragen over wat wel en niet mag met social media tijdens de Olympische Spelen. Deze uitspraak over Nike en Twitter leidt tot meer vragen maar dat is niet nodig. Het is een uitspraak specifiek gericht op de UK en ingebed in hun strenge regelgeving tegen sluikreclame in de social media. Als atleten tijdens de OS niet Twitteren over hun sponsors (zoals het IOC hen ook opdraagt) is er voor atleten, bonden en sponsors geen extra risico. Overigens is het geen toeval dat deze wet net voor de OS in werking treedt en het lijkt mij zeker geen toeval dat Nike als berucht ambush marketing bedrijf als eerste aangepakt wordt.

Volgens Nike waren de tweets niet misleidend, omdat het alom bekend is dat beide spelers worden gesponsord door Nike. De bijgevoegde URL(gonike.me/makeitcount) was daarnaast duidelijk van Nike en de campagne naam 'Make it count' was daar zichtbaar in verwerkt.

De ASA is echter van mening dat Twitteraars dagelijks door zoveel tweets scrollen dat dergelijke URLs niet op vallen en daardoor snel worden gemist. Door de afwezigheid van een indicatie zoals #ad werd het niet duidelijk dat het om een marketingcommunicatie ging en daarom heeft Nike de advertentie code gebroken. De advertenties van Make it count mogen niet meer verschijnen.

Officiële statement van Advertisement Standards Autority: ASA Adjudication on Nike

De ASA startte eerder al een onderzoek naar de Twittercampagne van Snickers met Katie Price en Rio Ferdinand.

Bronnen:
The Guardian 
@Marketingfacts
@Ruudverd