Online neemt print over binnen de sport

De tweede editie van het jaarlijkse ‘Global Sports Media Consumption’ onderzoek door Perform heeft een aantal interessante resultaten opgeleverd. Over de hele breedte is het aantal uur wat aan sport wordt geconsumeerd steeds groter geworden. Binnen 8 van de 10 markten heeft online inmiddels de tweede plek als consumptiemiddel ingenomen. Televisie blijft nummer één. Print komt op nummer drie.

Het aantal liefhebbers dat sport via social media volgt is bijna verdubbeld van 13 naar 21 procent. De kabel en satelliet daalde (net als eerdere jaren) licht van 67 naar 66 procent. Met name bij de leeftijdscategorie 25 t/m 34 jaar is de mobiel populair voor media consumptie.

Meer dan één op de drie (35 procent) van de ondervraagde gaf aan dat de kans groter is dat ze een bedrijf positief beoordelen wanneer deze zich op social media associeert met sport. Daarnaast gaf vier op de tien aan eerder op promoties in te gaan wanneer het bedrijf zich met sport associeert.

De CEO van Perform, Oliver Slipper, licht de resultaten als volgt toe:

Fans worden steeds geraffineerder in het zoeken van de interactie met de content. De opkomst van connectiviteit via verschillende devices en platformen geven fans meer mogelijkheden om sport te consumeren. Voor de eigenaren zijn het spannende tijden, de sportfans verwachten dat het nieuws over grote evenementen zoals het EK en de Olympische Spelen de hele dag binnenkomt.