Rabobank is klaar voor goud

Met de Tour en de Olympische Spelen voor de deur heeft de Rabobank zin in goud. Deze week brachten Rabobank en KNWU het bericht naar buiten dat de partnership met vier jaar is verlengd. Het is een teken van continuïteit die (ook digitaal) al jaren lang de basis vormt voor het succes. De grootste sportsponsor van Nederland steunt de sporters 'van begin tot goud' en daar plukken ze deze sportzomer de medailles van.

Rabobank is al sinds 1996 actief in de sponsoring van top- en breedtesport waarbij lange termijn, continuïteit, en het faciliteren van sporten en sporters van begin tot goud de basis vormt. Allerlei sportinitiatieven worden op lokaal, regionaal en (inter)nationaal niveau ondersteunt waardoor ze bijdragen aan Olympisch succes voor Nederland. Sinds de Olympische zomerspelen van Atlanta zijn de drie Rabo sporten goed voor 48% van alle gouden medailles behaald door alle Nederlandse sporters. De Olympische campagne Van begin tot goud illustreert daarmee de sponsoring van Rabobank. Vooruit lopend op de tijd startte de Rabobank vijf jaar geleden (in 2007) Rabosport, een digitaal platform waar alle eigen informatie over de drie hoofdsporten van Rabobank (wielrennen, hockey, en paardensport) werden verzameld. Innovatief voor de tijd maar nog erg statisch en zendingsgericht. Liefhebbers moesten gericht naar de daarvoor bestemde website komen. Toch was Rabobank daarmee één van de eerste sportsponsors met een eigen online platform.

De vorm van media consumptie veranderde in rap tempo en de Rabobank draaide met Rabosport als één van de eerste mee. Terwijl grote wintersponsors hele reclameblokken inkochten vond er bij de Rabobank een kleine mobiele revolutie plaats. Niet alleen werd mobiel bankieren geïntroduceerd maarmet de Rabosport Vancouver app konden fans voor het eerst via de mobiel op de hoogte blijven van de Olympische Winterspelen in Vancouver. De app en de mobiele site brachten een overzicht van de Nederlandse sporters, sporten (schaatsen, boblsee, shorttrack en snowboard) en de gewonnen medailles. Doordat alle sportdata (bijna) real time beschikbaar was konden er push notificaties verstuurd worden met tussenstanden en uitslagen. Ruim 18.500 liefhebbers hebben de app 255.000 keer opgestart, dat is een gemiddelde van 14 keer. De app kreeg voor zijn verdiensten een jaar later de eerste Sport App Award uitgereikt.

De rol van het eigen platform is niet om sneller te zijn dan NuSport of een vervanger van Facebook. We willen een uniek beeld geven van de sporten en sporters die we al jaren lang ondersteunen en fans uitnodigen om hier aan mee te doen. – Heleen Crielaard

De ontwikkelingen in (branded) media zijn onverminderd hard door gegaan. Content wordt (door de opkomst van social media) steeds sneller, persoonlijker, beeld en emotie gerichter. Het digitale platform Rabosport is daar in mee gegroeid. In 2010 lanceerde Rabosport het Rabosport Now platform dat tijdens de tour al half zo groot was als het gewone Rabosport. Gesink kreeg binnen een jaar al twee miljoen foto views en in 2011 was Now even groot als gewone Rabosport. De unieke en realtime content van de sporters was een succes. Van begin tot goud gaat verder en is dynamischer, interactiever en overal toegankelijk.

Het draait bij social media om de interactie tussen mensen. De fans willen de sporters volgen en als sponsor faciliteren en ondersteunen wij die interactie – nogmaals Heleen Crielaard

Door de opkomst van social media zijn de atleten steeds belangrijker geworden. Fans staan direct in contact met de helden van tv en kunnen ze op de voet volgen. De connectie tussen de fans en de atleten vormt de basis van het Begin tot Goud platform. Zo delen de ruiters, wielrenners en hockeyers alle ervaringen onder #ziningoud, maar ook de fans kunnen de sporters steunen door tweets en foto's te delen. Met een eigen driedelige documentaires uit de paarden- wielren,- en hockeysport geven de topsporters die over een aantal weken aan de start verschijnen alvast een kijkje in de reis naar de top. Het aftellen is begonnen, Rabobank is klaar voor goud.