Er wordt veel gesproken over de veranderende positie van de bond onder andere door de opkomst van social media. Hoe zou je liefhebbers kunnen ondersteunen en aan je kunnen binden? Een zevental sportbonden gaan zich, in samenwerking met 2Basics en Jibe, het komende half jaar over dit vraagstuk buigen. Dat er geen standaard oplossing is, maar dat voor elke bond de te volgen strategie anders kan zijn, is duidelijk. Elke sport(er) is immers anders. Dat verandering nodig is staat echter als een paal boven water.
Met dat gegeven in het achterhoofd trapte Voorlopers vorige week voor het eerst af. Grote organisaties gingen de sportbonden voor, denk aan de alom bekende case van KLM die bij de aswolk noodgedwongen via social media moest communiceren. Of The Voice of Holland die de kijker thuis op de stoel van de jury zette. De manier waarop organisaties met hun klanten (sporters) kunnen/moeten communiceren is door de jaren heen fundamenteel veranderd. Bonden moeten de relatie met de sport(er) opnieuw gaan vormgeven.
Om daartoe te komen moet de bond de opvatting over zijn rol en de toegevoegde waarde naar de leden herformuleren. Een helder beeld van de sporter en hoe deze zich online beweegt is cruciaal. Waar, hoe en op welke manier is de sport(er) actief? De online analyses vormen het spiekbriefje voor de op te stellen strategie.
De strategie heeft als hoofddoel om de mensen dichter bij de sport (en uiteindelijk bij de bond) te betrekken. Is het aantal mensen klein, dan is het zaak om deze te vergroten. Is het aantal groot, dan is het zaak om te kijken op welke manier deze dichter bij de sport kunnen worden betrokken. Door maandelijks te monitoren, analyseren en bij te stellen maakt de ruis langzaam ruimte voor helder beeld. SPORTNEXT zal het komende half jaar regelmatig over het traject berichten en geïnitieerde concepten uitlichten. Zo zullen de verhalen hopelijk ook u vinden, binden en boeien.