Waarom kijken vrouwen zo weinig sport?

Hoewel de Olympische Spelen een trekpleister is voor vrouwen wordt er massaal gezapt bij andere sportevenementen. De beredenering dat als er meer vrouwen actief gaan sporten ze ook passief (bijvoorbeeld via de TV) meer sport gaan volgen is onjuist zo blijkt uit onderzoek. Een van de redenen is simpel: vrouwen hebben andere prioriteiten. Het brengen van de kinderen naar school en andere (huishoudelijke) taken krijgen voorrang. Daarnaast bekijken vrouwen zelden het totale evenement. Wat maakt de Spelen dan zo interessant\ en welke grote merken steunen vrouwen in de sport?

Belangrijkste reden waarom vrouwen kijken naar de Spelen is omdat het word gebracht in behapbare delen van korte evenementen waar je zo in en uit kan stappen. Daarnaast zijn vrouwen geïnteresseerd in de persoonlijke belevenis en de reis door de jaren heen naar de Spelen toe. Deelneemsters aan de studie (vrouwen van tussen 26 en 43) gaven verder aan met name sporten te bekijken die vanuit de traditie elegant en vrouwelijk zijn in plaats van fysiek en agressief. Denk hierbij aan Gymnastiek, Kunstschaatsen en Tennis.

Een historische mijlpaal was er bij de samenstelling van het Olympische Team van de Verenigde Staten voor Londen 2012: Er werden namelijk voor het eerst meer vrouwen (269) dan mannen (261) opgeroepen. Ook bij het Nederlands Olympisch Team is er ieder jaar een groei van het aantal vrouwen geweest. 36% in Athene, 41% in Peking en 46% in ?Londen. 

Ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in beeld gebracht
De sportfederatie voor vrouwen strijdt al veertig jaar voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen binnen de sport en om dat jubileum te vieren zijn grote sportmerken zoals Nike en Gatorade aangesloten voor de campagne Keep her in the game en Voices. De commercials beelden de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in de sport op een pakkende manier uit.

Nike - Voices

Gatorade - Keep her in the game

Bron: TIME