Nike heeft een onafhankelijke expert opgeroepen om de beslissing van de Britse reclamecode commissie (ASA) voor verbanning van de Make It Count campagne op Twitter nogmaals te bekijken. De ASA besloot de campagne van Nike vorige maand te verbieden naar aanleiding van een tweetal tweets door Wayne Rooney en Jack Wilshere waarin (volgens de ASA) niet duidelijk naar voren kwam dat het om reclame voor Nike ging. Ondanks de uitspraak heeft Nike de tweets nog niet laten verwijderen en hebben ze nu een onafhankelijke expert opgeroepen. De uitkomst van de expert blijft echter een advies (bijvoorbeeld om de beslissing nogmaals te bekijken) maar is niet bindend. Gezien de toenemende mate waarin de combinatie Twitter en (sport)sterren binnen marketingcampagnes wordt ingezet ligt het proces onder een vergrootglas.
My resolution - to start the year as a champion, and finish it as a champion... #makeitcount gonike.me/makeitcount
— Wayne Rooney (@WayneRooney) januari 1, 2012
Volgens een woordvoerder van Nike kan het sportmerk niet geloven dat de volgers op Twitter werden misleid, omdat het duidelijk was dat er een connectie lag tussen de sporter, het merk en de campagne. Wel begrijpen ze dat het niet ongebruikelijk is voor de ASA om richtlijnen op te stellen.
Opvallend gegeven is dat de ASA een aantal maanden geleden in vergelijkbare case met Rio Ferdinand, Katie Price en Snickers voor de kant van de adverteerders koos. Ferdinand en Price twitterde destijds een aantal kleine teasers met een foto van een chocolade reep. De ASA besloot toen de kant van de adverteerders te kiezen, omdat @SnickersUK in de tweet verwerkt zat. Omdat dit niet het geval is bij Nike enkel de URL en de hashtag #makeitcount een teken was dat het om een reclame ging ziet het er somber uit voor Nike.
Bron: Brandrepublic