Bouw en organiseer kostendekkende Spelen

Ooit zelf willen meemaken wat er bij komt kijken om de Spelen te organiseren? Dat kan nu. Het LOCOG heeft namelijk de Olympic Games City voor Facebook gelanceerd. Bouw je eigen Spelen, trek bezoekers en wees de gastheer van de succesvolste (en kostendekkende) Spelen aller tijden.

Hoewel social gaming in Nederland nog niet echt wil doorbreken worden er in de Verenigde Staten al miljoenen verdiend aan advertentie-inkomsten en in-game aankopen. Na de lancering van het verslavende Sim City Social twee weken geleden is het tijd om een kijkje te gaan nemen bij de Olympische variant. De Facebook game is inmiddels een kleine twee weken online en wordt door 5.000 enthousiaste visionairs gespeeld. De vergelijking kan al snel worden gemaakt met Sim City Social, omdat de opzet vrijwel gelijk is: met coins, cash en hartjes bouw je gebouwen, accommodaties en andere voorzieningen. Des te groter de stad, des te meer bezoekers en des te hoger de inkomsten.

Maar daar houd de vergelijking op. Bij Sim City Social is goed nagedacht over het element tijd (hoeveel tijd besteed een social gamer per dag aan het onderhouden van zijn stad en hoeveel tijd moet er overheen gaan om gratis nieuw te mogen bouwen) en bij Olympic City is dat totaal niet het geval. De laatst genoemde leunt sterk op de aankopen die je moet doen om je stad verder uit te bouwen. Dat uit zich na ongeveer 60 seconden wanneer de eerste gebouwen staan is het geld op en moet er nieuw gekocht worden. Een dag later is het geld niet aangevuld en zal je nog steeds extra moeten bijkopen. Bij Sim City Social krijg je een na een uur weer volle energie om verder uitbreiden, wie meer of beter wil moet uiteraard wel betalen maar zo voel je je niet benadeeld.

Ook grafisch doet Olympic City onder voor Sim City Social. Als Facebook game verwacht je geen grafische hoogstandjes maar een cartoony stijl geeft veel mogelijkheden. Olympic City oogt echter kaal en simpel met weinig animaties en inspiratieloze gebrouwen.

Helaas moet daarom de conclusie getrokken worden dat Olympic City voor Facebook geen succes is geworden. De potentie is enorm, wie wil er immers niet zijn eigen Spelen (en die van vrienden helpen) bouwen, maar er wordt te gemakkelijk vanuit gegaan dat spelers direct bereid zijn te betalen en dat is met deze uitvoering erg onwaarschijnlijk.