Nike gaat live twitteren over het Olympisch basketbal

Tijdens de Olympische Spelen gaat Nike Twitter en Twitter advertenties inzetten om haar sponsoring van het US Olympic basketball team te activeren. Nike is geen sponsor van het IOC. Dit betekent Nike bepaalde zaken niet "mag" vanuit het IOC. Nike sponsort wel het Amerikaanse Olympisch team en het Olympische basketbal team. Vreemd genoeg betreft deze activatie het merk Jordan (een merk uit de Nike-stal ooit opgezet door Michael Jordan). Nike gaat hiermee koorddansen in de social media. Ik ben erg benieuwd waar het merk mee weg komt met het zeer strenge IOC als scheidsrechter.

De activatie zelf is goed gevonden, zoals we van Nike gewend zijn: Nike doet verslag van de wedstrijd op haar eigen Twitter-account. Deze tweets zullen realtime (live dus) ook ingezet worden als "promoted tweets" voor mensen die niet Nike volgen, maar bijvoorbeeld andere Olympische accounts. Daarmee claimt Nike de social media beleving om het Olympisch basketbal heen. Niet via een ingewikkelde second screen app, maar gewoon via Twitter. Alles wordt doorgemeten vooral op het niveau van merkbetrokkenheid. Jordan heeft eerder al Instagram, YouTube en Twitter ingezet om het publiek bij het merk te betrekken met de hashtag #riseabove.

Blijft het punt van de rechten. De olympische atleten mogen de komende Olympische periode pertinent NIET ingezet worden voor "advertising purposes". Het lijkt mij duidelijk dat Nike (of Jordan) zich hiermee richt op fan engagement. Nike beschouwt dit wellicht niet als advertising. Daar vind ik persoonlijk veel voor te zeggen, het is immer eerder een nieuwsservice en omvat veel inbreng van Olympische fans zelf. Logischer lijkt het dat Nike de rechten van zijn sponsoring van het USA Olympic team breder mag activeren van het USOC. Of zou dit dan toch de eerste aangekondigde ambush van Nike zijn? In de social media, uiteraard.