Stuif in, sportpas, sportkampen, sport kennismaking, sportfair… We hebben nogal wat verzonnen de laatste jaren om meer mensen in beweging te krijgen. Nou ja, beweging… volgens de overheid beweeg je in Nederland al behoorlijk als je één keer per maand iets aan beweging doet. Als sporter vind ik dat bizar weinig.
Ondanks alle mooie verzinsels, alle vrijwilligers en al de miljoenen die er in gestopt zijn lukt het ons niet om de sportparticipatie naar 75% te krijgen. En intussen roepen we vrolijk dat we bij de 10 beste presterende landen willen horen. Met sport van Nederland een Topland maken. En blijven we doen wat we deden… nieuwe namen, nieuwe projecten, meer van hetzelfde, ieder zijn dingetje. Vooral leuk voor mensen die toch al sporten of willen gaan sporten. Preken voor eigen parochie zogezegd. Geen integrale aanpak, geen herkenbare programmalijnen voor bijvoorbeeld het bedrijfsleven. Geen echte vernieuwing. Uitkomst: geen stijging van de sportparticipatie.
Ik kan maar één ding concluderen: HET MOET ANDERS!
Het is wel duidelijk dat verhoging van de participatie niet vanzelf gaat. Je zal mensen moeten verleiden, hun gedrag moeten beïnvloeden. We zullen de breedtesport programma’s anders moeten vormgeven, geen ongedifferentieerde sportfair of wat dan ook, maar vanuit de doelgroep gaan denken, in plaats vanuit de sport. Wie is die doelgroep, wat doet ze (niet), wat denkt ze, vindt ze, waar zit ze, wat spreekt haar aan?? Als je dat snapt kom je tot een passend product. Voor jongeren. Voor ouderen. Voor vrouwen, voor mannen. Voor mensen met weinig tijd, voor mensen met lagere opleiding, voor mensen die het liever thuis doen, voor mensen die sociaal contact zoeken…. Dat is voor mij breedtesportmarketing.
Van het sponsoren van een schaatsteam of een voetbalvereniging wordt Nederland geen spatje beter. Het is old school thinking. Goed voor je merk, maar niet zo relevant voor de maatschappij. Voor maatschappelijk betrokken ondernemingen ligt er in breedtesport een kans. Goed voor je merk. Maar ook goed voor onze samenleving. Marketingmachine Unilever stapt ervoor naar de KNVB. Zo’n beetje de enige sport die Nederland in de breedte raakt. Zij lijken het te snappen.
De sportwereld met de overheid als (maatschappelijk) geldschieter komt niet meer weg met een sportkamp, een sportpas of sportfair. Je zal serieus breedtesportmarketing moeten bedrijven, met een lange termijn visie. Je zal anders moeten gaan denken.
Ik denk dat het dan wel moet lukken om 75% van Nederland minimaal 1 x per maand te laten bewegen. Waar hebben we het over tenslotte!!
Laten we eens beginnen om ANDERS te denken. Als we dan ook ANDERS gaan doen, krijgen we ANDERE resultaten. En daar gaat het om.