Wordt wielrennen het nieuwe golf in Groot-Brittannië?

Het is fascinerend om te zien hoe een paar individuen een tak van sport enorm populair kunnen maken in een kort tijdsbestek. Toen ik 5 jaar geleden naar Londen verhuisde werd de winnaar van de Tour medegedeeld in een voetnoot op pagina 7 van het sport katern. Deze week staat Bradley Wiggins met grote regelmaat op de voorpagina van diverse kranten en is hij het openingsitem van sport journaals, iets wat vrij uniek is gezien de Olympische Spelen die voor de deur staan en de Britse Open golf die deze week plaatsvindt.

Het begon allemaal in 2008. Mark Cavendish won zijn eerste etappes in de Tour en op de Olympische Spelen een maand later won Groot-Brittannië maar liefst 14 medailles bij het wielrennen. Chris Hoy werd de eerste Brit sinds 1908 die 3 keer goud won op een Olympische Spelen. Een jaar later besloot BSkyB £30 miljoen (ongeveer 38 miljoen euro) te investeren in sponsoring van Team Sky en nu staat Bradley Wiggins op het punt de Tour te winnen.

Enkele feiten over de groei van de populariteit van het wielrennen in Groot-Brittannië:

The Britisch Cycling Economy (PDF)

Channel 4 (vergelijkbaar met SBS) had de uitzendrechten van de Tour tussen 1986 en 2001. Ondanks dat zij een nieuw 5-jarig contract tekende in 2000 werden de rechten in 2001 verkocht aan ITV (vergelijkbaar met RTL) omdat Channel 4 de voorkeur gaf aan het uitzenden van cricket. In 2002 keken er 25.000 mensen naar de eerste live uitzending op ITV, wat destijds nog een digitaal betaal kanaal was.

In 2007, toen de proloog van de Tour in London werd gehouden, keken er gemiddeld 329.000 mensen naar de Tour die sinds jaren wordt uitgezonden op ITV4 (vergelijkbaar met RTL7). De laatste etappe van de Tour van 2011, toen Cavandish de groene trui won, werd bekeken door 878.000 kijkers op ITV4 en 95.000 op Eurosport. Ter vergelijking: in hetzelfde weekend was cricket het populairst op Sky Sports met 248.000 kijkers.

Halfords, sponsor van de Tour op ITV, zag het aantal verkochte fietsen met 25% stijgen gedurende het kwartaal dat de Tour of TV was.

In 2010 werden er 3.7 miljoen fietsen verkocht in Groot-Brittannie, een groei van 28% ten opzicht van 2009. Alleen in Duitsland werden er meer fietsen verkocht dat jaar (4.1 miljoen). Ruim 13 miljoen Britten hebben nu een fiets.

Het aantal geregistreerde leden van British Cycling verdubbelde in de laatste vier jaar. De bond heeft nu 50.000 geregistreerde leden.

Het is vrij opvallend dat de doelgroep die de Tour volgt hoogopgeleide mannen zijn in de ABC1 categorie. Voor een groot deel van de adverteerders is dat de meest interessant doelgroep. Wielrennen krijgt ook meer aandacht in de kwaliteitskranten zoals The Times, Guardian en Telegraph.

Diverse media vragen zich dan ook af of wielrennen het nieuwe golf is in Groot-Brittannië. Dankzij Wiggins, Cav en Hoy hebben de eilandbewoners er een nieuwe nationale sport bij.