Sportinnovatie zorgt voor motivatie in het Sportlab

De Spelen in Londen is in vele opzichten bijzonder, het is het resultaat van de ontwikkelingen die afgelopen vier jaar de (sport)wereld hebben veranderd en zal de toon zetten voor de toekomst. Nog nooit gingen de ontwikkelingen zo hard als de afgelopen jaren en over twintig jaar zullen we terugkijken en denken, daar gebeurde het voor 't eerst. Met dat gevoel loop je ook naar buiten na een bezoek aan het Sportlab, want vlak voor de Spelen mocht ik op uitnodiging van NEMO het Sportlab bezoeken, een speciale tentoonstelling waar de toekomstige sporter al in volle glorie is te bewonderen en te beleven. Want de Spelen is weliswaar het podium voor de topsporter, het inspireert iedereen om zelf te genieten van de kracht die sport geeft.

Om direct met de deur in huis te vallen: sportinnovatie zorgt voor een betere, efficiëntere en vooral persoonlijkere beleving. Iedere sporter (jong, oud, klein, groot, breed, dun, beginner of ervaren)  heeft een eigen profiel met een eigen planning. De trainingsintensiteit is veel beter afgestemd en met het enorme aanbod van data kan sport interessanter en vooral uitdagender worden gemaakt. Innovatie zorgt voor motivatie en daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor Sportification, kort gezegd het (virtueel) toevoegen van spelelementen om de sportbeleving te verbeteren. Zie als perfect voorbeeld Zombies, Run! En Nike+ GAME ON WORLD. 

Ook sportsponsoring heeft baat bij een sportinnovatie, met een helder profiel kan de verbinding beter worden gelegd tussen de sport, de sporter en het bedrijfsleven. Iedere sporter wordt (mede door de komst van social media) een eigen merk, een merk met kenmerken waar organisaties wel of niet bij aansluiten. Waarde bieden heeft de toekomst.

Toch zijn er ook negatieve effecten. Het persoonlijker maken van de sportbeleving heeft als gevolg dat iedereen bezig is met zijn eigen beleving, daar waar een belangrijke waarde van sport is dat het verbindt. Iedere sporter is weliswaar anders maar velen halen het maximale rendement binnen een team. Gelukkig staan we vandaag de dag elk moment met elkaar in contact en zijn we slechts een tweet, whatsapp, Facebook (of in de toekomst een Twappbook) van elkaar verwijderd om samen te sporten. Sporters verbinden, het platform dat hier op de een slimme manier mee omgaat steelt de harten van de sporter in de toekomst. 

De glimlach bij het verlaten van het Sportlab verraad eigenlijk alles al. De toekomst van sport ziet er zonnig uit en wie niet kan wachten tot morgen kan vandaag nog naar Amsterdam.

Eerdere blogs over het Sportlab

Het Oranje van de toekomst? - Elmer den Braber

Sporten bij Nemo - Mira Ahles

Margjes Minivakantie - Margjes Heida