Maanden geleden opende de National Basketball Association de discussie of shirtsponsoring toegelaten mocht worden binnen de competitie. Deze week is bekend gemaakt dat de ruimte voor adverteerders bij de schouders is toegestaan vanaf het seizoen 2013-2014 en een jaarlijkse opbrengst met zich meebrengt van $100 miljoen verspreid over 30 teams. Volgens Adam Silver, commissaris bij de NBA worden er in het najaar richtlijnen opgesteld zodat de clubs tijd genoeg hebben om in gesprek te gaan met potentiële sponsoren. Ondanks de gestegen TV-opbrengsten zijn de extra inkomsten welkom door de dalende omzet van $3.8 miljard in 2010-2011 naar $3.4 miljard in 2011-2012. Van nature is het tweekampen-discussie, de puristen zien een stukje romantiek in het sponsorloze shirt daar waar andere sponsoruitingen overal zien verschijnen en niet meer dan logisch vinden. Het bedrag van $100 miljoen is nog een ruwe schatting en zou volgens de vice president van het sportmarketing bureau Front Row Marketing Services zo maar is kunnen oplopen naar $125 miljoen.
Bron: AdAge