Online activatie Sponsoring in België nog in de kinderschoenen

Eerder dit jaar presenteerde PauwRPlay de OAS-index 2012. De lijst werd bij de Nederlandse Eredivisiesponsoren aangevoerd door Aegon (Ajax) en Rabobank bij de wielersponsoren. Onlangs paste PauwRPlay, in samenwerking met de Lessius Hogeschool in Antwerpen, de OAS-index toe op de Belgische Jupiler Pro League en wielersponsoren.

Binnen de Jupiler Pro League blijkt Telenet, sponsor van KV Mechelen met een score van 48 punten de online activatie van hun sponsoring het beste voor elkaar te hebben. Bij de wielersponsoren gaat Willems Veranda’s met 73 punten aan kop. Wanneer we enkele hoofdsponsors uit de Jupiler Pro League bekijken die ook sponsor zijn van een wielerteam valt het op dat de punten op de index veel hoger liggen bij de sponsoring van het wielerteam in vergelijking tot de sponsoring van voetbalploegen. Sponsor managers Paul De Belder (Nationale Loterij) en Marko Heijl (Belisol) beschrijven dit vanuit een budgettaire invalshoek:

“Aangezien de investering in het wielrennen veel groter is dan deze voor het voetbal is het niet meer dan logisch dat er ook meer geïnvesteerd wordt in de activering van deze sponsoring”.

Volgens sporteconoom Trudo Dejonghe is de naamkoppeling natuurlijk ook enorm belangrijk bij het wielrennen. Het wielerteam draagt immers de naam van de sponsor.

Opvallend is dat men bij Telenet zelf aangeeft niet bewust te hebben ingezet op online activatie. Dit geeft eens te meer aan dat sponsoren, ook in België, nog veel terrein kunnen winnen door online activatie actief deel uit te laten maken van de sponsorstrategie. Jos Verscheuren, docent sportmanagement aan de Vrije Universiteit Brussel, merkt op dat sponsoring in België vaak gezien wordt als het vijfde wiel aan de wagen en dat bedrijven weinig moeite doen om te activeren, wat ook kan worden afgeleid uit de resultaten van de OAS-Index. Volgens Jos Verscheuren wordt het hoog tijd dat bedrijven mensen in dienst gaan nemen die enkel verantwoordelijk zijn voor de activatie van de sponsoring. Ook Trudo Dejonghe is het er volledig mee eens dat sportsponsoring in België nog veel te amateuristisch verloopt en benadrukt het belang van activatie van sponsoring, zowel online als offline. Marco Heijl vindt wel dat er voorzichtig moet worden omgegaan met het woord ‘amateurisme’. Hij is van mening dat er al veel beterschap is ten opzichte van vroeger, maar dat er uiteraard nog punten zijn die beter kunnen.

België vs. Nederland
Als we de scores van de Belgische OAS-index vergelijken met de scores in Nederland dan blijkt dat deze gemiddeld nauwelijks van elkaar afwijken. Wel blijkt dat de lijstaanvoerders in Nederland (Aegon en Rabobank) duidelijk een hogere score behaalden dan de koplopers in België (Telenet en Willems Veranda’s). Het lijkt erop dat de grootste Nederlandse sponsoren bewust omgaan met online activatie maar dat het hier in België nog aan ontbreekt. In een ander onderzoek in samenwerking met de Lessius Hogeschool Antwerpen werd de OAS-index ingezet om de online activatie van sponsoren binnen extreme sporten te vergelijken met traditionele sporten. De resultaten van dit onderzoek verschijnen later vandaag op SPORTNEXT.