Handleiding voor de Spelen (2) apps en social media

Het worden de eerste Socialympics en om altijd op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en een kijkje achter de schermen bieden zowel apps als social media de uitkomst. Daarom een aantal interessante apps en social media kanalen op een rij om niets van de actie te hoeven missen.

Apps
In aanloop naar de Spelen kwam er een stortvloed aan apps beschikbaar, slechts een aantal zijn het bewaren waard.

London 2012: Join In & Results
De eerste officiële London 2012 app Join In kwam twee maanden geleden uit en is na een aantal updates uitgegroeid tot het officiële centrum van informatievoorziening van, voor en over de Spelen. Voor alle tussenstanden en resultaten is er een aparte app genaamd Results.

London 2012 Join In: App Store & Google Play
London 2012 Results: App Store & Google Play

London 2012: Mobile game
Om onderweg de tijd te doden en even een Olympisch record neer te zetten op de 100 meter is er de mobile game van London 2012. Swipe, tap of schud je eigen atleet als eerste naar de finish en win Olympisch goud.

London 2012: Mobile game: App Store & Google Play

Londen 2012: NOC*NSF
Voor de Nederlandse sportliefhebber is er de gratis app van NOC*NSF. Het laatste nieuws, informatie over alle Nederlandse atleten en op de foto met een goude medaille. Zowel in Nederland als in Londen een app die niet mag ontbreken.

Londen 2012: NOC*NSF: App Store & Google Play

Helden in Londen
Stop de zoektocht naar alle social media-kanalen van de atleten. Helden in Londen is de (m)app in het social media-doolhof en laat je gemakkelijk sporters zoeken, vinden en overzichtelijk onderbrengen in een timeline. Zo gaat geen kijkje achter de schermen aan je voorbij.

Helden in Londen: App Store

Social media

Tweet de Nederlandse atleten naar gouden met de hashtag #GoTeamNL en #ziningoud

In eerste instantie (en bij vele nog steeds) heerst een twijfel of alle restricties van het IOC op het gebied van social media niet te streng zijn. De komende weken zullen het gelijk of tegendeel bewijzen, maar ook het Olympisch comité is actief op een aantal interessante social media.

Het complete document met alle richtlijnen is hier terug te lezen. 

Instagram
Volgens social media manager van het IOC, Alex Huot, is er een levendige community op Instragram, zo kreeg de eerste foto vanuit het Olympisch dorp 6,021 likes en volgen meer dan 30.000 liefhebbers de foto's met veel plezier.

Tumblr
Maar liefst vier officiële pagina's op Tumblr brengen de Spelen vanuit verschillende invalshoeken. Olympics Tumbler brengt verschillende feeds samen, Olympic Fashion draait om mode, kleding en stijl, Faces of Olympians brengt het gezicht achter de Spelen en Olympic Moments deelt speciale Olympische foto's vanuit Getty Images.

Foursquare
Wie de afgelopen tijd op Foursquare incheckte bij (oud-)Olympische accommodaties maakte kans op een gratis kaartje voor één van de wedstrijden. Daarnaast mag een eigen Olympische badge natuurlijk niet ontbreken.

Atleten Hub & Google+
Eerder dit jaar werd de officiële Atleten Hub gelanceerd waar alle atleten zijn ondergebracht. Het succes werd een aantal maanden geleden door vertaald naar Facebook. Ook op Google+ heeft het IOC, naar eigen zeggen, 1.6 miljoen volgers maar gemakkelijk te vinden is de pagina niet.

Later vandaag het derde en laatste deel van de handleiding, met daarin de focus op alle (Olympische) sponsoren zowel nationaal als internationaal.